Gå til innhold
Arkivverket

[#9948] Ole Jahnsen og Jan Jensen fra Hof/Våler i Solør til Drammen ca. 1830?


Gjest Per B. Lilje
 Del

Recommended Posts

Gjest Per B. Lilje

Min tippoldefar Ole Jahnsen (skomakermester i Drammen, død 15/6-1859) var født i Hof prestegjeld i Solør, men kom tydeligvis med familien til Drammen som barn, han ble i hvert fall konfirmert i Tangen kirke i Drammen. I Hof kirkebok har jeg nå funnet dåpen hans: Han var døpt 25. desember 1821 i Våler kirke (den gang sogn i Hof prestegjeld), og foreldrene er oppgitt til Hmd. Jan Jensen og hustru Berte Tønnesdtr. Fødselsdato 17. desember 1821. Mitt hovedproblem er foreldrenes bosted som jeg tydet til 'Koprud, Bogstad' som jeg antok betydde en husmannsplass Koprud under en gård Bogstad. Men jeg ser nå at dette neppe stemmer, det er tydeligvis bare et par småbruk i Våler som heter Bogstad, sikkert uten underlagte husmannsplasser, mens det er et par gårder i Hof hovedsogn som heter Komperud, så her er det noe som ikke stemmer. Dessuten finner jeg ikke i FT1801 noen gode kandidater til Jan Jensen og Berte Tønnesd. Hof bygdebok er svært lite informativ, mens Våler bygdebok er borte fra lesesalen grunnet reparasjon. Har noen noen opplysninger eller gode ideer? Jeg skal selvfølgelig også tilbake til kirkeboken og lete etter fødsel til søsken, foreldrenes ekteskap etc., men rullefilmen var temmelig ripet og noe vanskelig leselig omkring 1820...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Per!Ifølge Gårdsmatrikkelen for 1886 er Bogstad bruk under Kapperud i Våler. I FT for 1801 er navnet Kaperud, - Bogstad er ikke nevnt. Ved FT 1865 er navnet Kaprud, her er også Bogstad med.Jeg har sett på Ole Jahnsen's dåp i Våler 25. Des. 1821. Jeg leser hans far's navn som Jan Jensen, men hans mor's navn er ikke Tønnesd. Det kan være (Tomes - Tosten - ) Koprud skal være Kaperud og Bogstad. På side 431 i Hof Bygdebok er Martinus Johannesen fra Bogstad i Våler omtalt. Jeg regner ellers Hof.s 3 binds bygdebok for en av de bedre.Du kan prøve å låne Våler Bygdebok som fjernlån, men den er ikke av de beste. Mikrofilmen fra fra området er av meget dårlig kvalitet. Med hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Og jeg ser nå at på det som vel er det ene hovedbruket på Kaperud i 1801 heter eldste hjemmeboende datter Berte Tommesdtr. og hun var da 18 år. Her er jeg nok på rette spor. Ser ut fra FT1801 som om det da var to hovedbruk Kaperud og to småbruk underlagt Kaperud, begge med selveiende brukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arild Kompelien

Bogstad er utskilt fra Kapperud, Våler og ført under Kapperud som gnr. 18 bnr. 4.Jeg har sett litt på personene du nevner, men må se nøyere siden det er en del uklarheter med lesing av farens navn. Det rette er Jan Jensen? Jeg ser det lett kan leses som Joen eller Jaen ved et par tilfeller.Berte Tomasdatter er nok datter av Tomas Olsen på Kapperud. Om dem en del i Våler Bygdebok.Jan Jensen derimot ser ut til å være den Jan Jensen som 1808 får en sønn utenfor ekteskap. Det blir da sagt at Jan er en 'Svensk Person'. Muligens står det Jon Jensen, men jeg tror det er samme person. Skal sjekke.Siden jeg arbeider med slektshistorie for Våler, vil jeg være takknemlig for korte opplysninger om din ane Ole Jansen - giftermål, bosted. Kan sendes meg på e-post: kompelie@online.no.Jeg kommer tilbake med flere opplysninger/barn når lesinga er sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.