Gå til innhold
Arkivverket

[#9949] Bjørn Guttormsen / Kirsti Olsdatter, Opsal i Lier 1789


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

Disse to bodde på Hurum i alle fall fra 1791, uten at jeg hittil har klart å finne ut av dem. Nå først oppdaget jeg at jeg hadde oversett deres eldste sønn Gunder, som ikke var født i Hurum (fy på lanken til meg). En rask sjekk mot LDS viser at Gunder var født på (eventuelt døpt fra) Opsal i Lier 5/6/1789.Lier er en hvit flekk på kartet for meg i genealogisk forstand, så jeg håper det er noen der ute som kan hjelpe meg å plassere Bjørn og Kirsten, ut over det 1801-tellingen røper, at Bjørns mor het Eli Ellingsdatter.Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

familysearch.org (IGI) viser også at de ble gift i Lier 3. mars 1787, og fikk datteren Gunhild 4 dager senere på Opsal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Ekteskapet har jeg 'holdt under oppsikt', men ikke hatt noen konkrete spor mot Lier før Gunder 'dukket opp'. Gunhild var ny for meg.I IGI finnes også et mulig første ekteskap for Bjørns mor: Eli Elensdatter g.m. Ole Jonsen 14. oktober 1745. I 1801-tellingen for Hurum er Eli oppført som enke etter første ekteskap, men det kan selvfølgelig være en tellefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Per Holte Rosenkilde

Ting går fremover. Bjørn var sønn av Guttorm Bjørnsen Narum og Sissel Kittelsdatter fra Sigdal, som kjøpte en bit av Opsal i 1778.Oppføringen av Eli Ellingsdatter i folketellingen var altså feil, Bjørns virkelige mor levde i forhåpentligvis beste velgående hos en annen sønn på Bragernes. Det er vel skjellig grunn til mistanke om at Eli heller var mor til Kirsten Olsdatter, og da at Ole Jonsen var hennes far. Er det noen der ute som kan feste et gårdsnavn på dette paret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne C. Strandslett

Lier historie, gårdshistorie, bind 3, side369 står det: 'I 1778 ble halvparten av bruk II (til Nedre Opsal) kjøpt av Guttorm Bjørnsen Nareim, Sigdal, f. ca 1732 d. 1784 gm. Siri Kittelsdatter, barn: Bjørn, Kittel, Ingebret, Gullik, Gunhild, Live. (...) ' Kittel Guttormsen f 1758 og Gullik Guttormsen overtok hver sin halvpart av bruket i 1787. Noe mer om Bjørn står det ikke. Kittels datter Ingeborg giftet seg med en Ole Jonsen på Sørsdal, fra Krødsherad. Etter det jeg kan se så er det mulig at Kittels etterslekt fortsatt bor på gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Anette.Takk skal du ha. Da har jeg fått bekreftet det jeg kom frem til. Bjørn og Kirsten havnet i Bogen i Hurum, og har der langt større etterslekt enn jeg har vært i stand til å følge opp.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C. Strandslett

Hei PerHvis du nøster opp etterslekten i Bogen en gang, så ta kontakt. Jeg har mye familie der - kanskje vi har noen felles? Det er ikke store stedet! Det er vel best å lage et nytt tema på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Vik

I følge bygdebok for Sigdal og Eggedal var Guttorm Bjørnsen født 1731 i Bråtan under Østre Kodalen i Eggedal, han giftet seg i 1756 med Siri Kittilsd. Mjøseng født 1730. De var noen år i Risbrøtt under Tales før de i 1768 kom til 'Nareshagen', en plass under Narum. De hadde i tillegg til de 6 barna som er nevnt i et tidligere innlegg, Ingebjørg 1768-1772 og Johanne 1772- . Det står også at disse folka var i Lier i 1783.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Anne!Gi meg en mail-adresse, så skal vi nok komme videre.Guttorm Bjørnsens familie var ikke så vanskelig å rulle opp videre bakover såfort den var festet i Sigdal.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.