Gå til innhold
Arkivverket

[#9957] Ole Michaelson Aamodt og Christine Elise Hanckert


Gjest Trond Torstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Torstensen

Min oldemor på farssiden er Valborg f. Aamodt 1851 i Christiania. Jeg finner henne i ft1865, bor da i Platougaten, far er Ole Michaels. Aamodt, f 1816 i Trøgstad, mor er Christine Elise f. Hanckert 1817 Christiania. Barn er bl. andre Emma f 1846, Thora f 1847 og altså Valborg f 1851.I ft1875, Brænderiveien 16, finner jeg Ole Aamodt, f1816 Trøgstad (Trygstad), nå gift med Elisabeth Aamodt, f 1816, Kristiania. De har to døtre boedne hos seg, Emma f 1845 og Thora f 1847.Jeg trenger litt hjelp for å komme videre: a) jeg finner ikke navnet HANCKERT forøvrig i de kildene jeg har lett. Noen som kan hjelpe meg videre med det? b) Jeg vet ikke men tror at Ole Aamodt i de to tilfellene i folketell. er samme person, det betyr i såfall at han mellom 1865 og 1875 giftet seg på nytt med Elisabeth (eller heter Christine Elise nå Elisabeth?). Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg finner oldemoren din f. 9.10.1851 i Oslo, døpt 18.1.1852 i Aker/Garnison som Walborg Christine Olesdtr. med foreldrene Ole Michaelsen og Kirstine Elisabeth.For Thora finner jeg dette: Thora Margrete Olesdtr. f. 8.4.1847, døpt 8.4.1847 Aker/Garnison. Foreldre oppført som Ole Mikaelsen og Kirstine Elisabeth Pinkert.For Emma finner jeg: Emma Marie Olesdtr. f. 6.4.1845, døpt 13.7.1845 Aker/Garnison. Foreldre: Ole Michaelsen og Elise Kirstine Penckert.Finner også:Hacon Olesen f. 12.11.1849, døpt 24.3.1850 Aker/Garnison. Foreldre: Ole Mikalsen og Kirstine Elisabet Pinkert.Carl Magnus f. 27.10.1843, døpt 14.1.1844 Aker/Garnison. Foreldre: Ole Aamodt og Elisabeth Pinkert.Henrik Waldemar f. 19.9.1855, døpt 14.10.1855. Foreldre: Ole Aamaadt og Kirstine Elisabeth Pinkert.Og så har du Juliane Gustava Olesdtr. Aamodt f. 17.7.1846, døpt 20.9.1846. Foreldre Ole Aamodt og Marie Nielsdtr.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Viet i Domkirken, Oslo 6.2.1843: Kirstine Elisabeth Pinkert og Ole Mikkelsen Aamodt.Kanskje er hun datter til Carl Christian Pinkert og Christine Mikkeline Hansdtr. som gifter seg i Domkirken 16.11.1814 og får datteren Laurentze Dorothea i Oslo 1819. Hun ble gift med Engelhard Persen Becker i 1845. Carl og Christine har også datteren Johanne Christine f. 1825, gift 1850 med Eskild Henriksen, sønnen Adolf Wilhelm Pinkert(?), gift med Oline Marie Halvorsdtr. og de har sønnen Carl Christian f. 1827/28, gift to ganger, først med den noe eldre Maren Marie Grenager, datter av Ole Ols. Grinager og Hanne Petronelle Christophersdtr. Pedersen i 1864.Det ser altså ut som Hanckert skal være Pin©kert! Håper dette er litt hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

JA! Fant også: KIRSTINE ELISABETH KARLSDTR. døpt i Domkirken 25.7.1817, datter av Carl Christian Pinckert og Kirstine Hansdtr.Navnet Pinkert finner jeg hyppig brukt i Sachsen og Preussen.I 1865- finner du at lillebroren Carl Christian skriver seg for Pinkard: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Torstensen

Skal si du kom med mye fin informasjon. Takker og bukker så mye og dypt. Hvilken kilde brukte du her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Fant det meste på Familysearch.com - heldigvis ikke i den delen som inneholder andre hobbyforskeres innsendte databaser, men i VRI (Vital Records Index) som består av registrerte kirkebøker.Du gjør sikkert lurt i å sjekke originalkildene i Oslo uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.