Gå til innhold
Arkivverket

[#9958] Bartolomæi, Vik i Sogn


Gjest kjell-Erik Andal
 Del

Recommended Posts

Gjest kjell-Erik Andal

Er det noen som vet hvor Jakob Petter Jakobson Bartolomæi og jakob Wulff Bartolomæi kom fra? de kom til Vik i Sogn rundt 1740, men ingen vet hvorfra. En teori, i følge Vik bygdebok, er at de kom fra Frankrike, kan det stemme? isåfall hvor i frankrike? Kjell-Erik Andal Jordbærstien 27 1405 Langhus6486 2725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

Det kan se ut til at ihvertfall Jakob Petter kom fra Bergen; der er nevnt en Jacob Bartholomey/Bartolomæisen, bøssemaker, som fikk to barn i Bergen tidlig på 1720-tallet. De het Jacob (1721) og Jacoba Susanna (1724). Senere flyttet trolig familien til Vik i Sogn; det var trolig kona til Jacob, Anna Sophia Hansdtr., som døde der i 1748. Hun ble da kalt regimentsmedkone. Det faktum at Jakob Petter i Vik tidvis tituleres 'den unge' eller d.y. og bærer navnet Bartolomæi tyder på at han er sønn til bøssemakeren fra Bergen.Når det gjelder opprinnelsen til navnet har jeg sett at det brukes i England, men siden det dukker opp i Bergen tidlig på 1700-tallet, og i militær sammenheng, kan det vel også tyde på at det kommer fra Danmark eller Tyskland.Denne Jakob Peter Bartolomeus flyttet til Rogaland omkring 1763 og tok arbeid som smed ved en koppergruve. Han ble titulert som regimentsmed til sin død i 1793.Forøvrig er flere opplysninger om Bartolomeus-ætta av stor interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjell-Erik Andal

Dette var informasjon av meget stor interesse, Jakob er min tt oldefar, og all informasjon er av interesse, jeg tror han kom fra Frankrike, eller Tyskland, men vet ikke.KE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjell-Erik Andal

Sorry, han er min 7 tippoldefar.Jeg fant via tips Hans Wulff bartolomey innsatt som straff fange i 1789, er dette en bror. Han kom fra Wieck, og jeg lurer på om dette er Wieck i Tyskland (4 steder som heter det): 18375 Wieck am Darß, ca. 33 km Stralsund East 17493 Wieck, del av Greifswald 17506 Wieck, del av Gützkow, ca. 17 km sør for Greifswald49740 Wieck, ca. 18km sør for OsnabrückDa er det bare å lete da, eller er Wieck et synonym for Vik?? KE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kjell-Erik Andal

Det må da finnes noen militærpapirer hvor alle i regimentet er registrert? Hvis han var regimentssmed, vil ikke han være registrert i disse rullene? Isåfall, hvor vil disse befinne seg? Detr samme med våpensmeden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Olina Grov Gjervan

Jakob Petter Jakobsen Bartholomei,f.1721 i Bergen ble den 10.06.1748 gift i Vik i Sogn med Sigrid(el. Siri) Johannesdtr. fra Vikøyri. Det at de flyttet fra Vik ca 1763 til Rogaland var interesant. De fikk følgende barn i Vik :1)Hans Henrich Jakobsen f.31.03.1749, død 1786?. 2)Jakob Jakobsen f. 23.09.1750. 3) Anna Sophia Jakobsdtr.f.20.03.1753, død 24.12.1758. 4) Johannes Jakobsen f.01.10.1757, død 24.12.1758. Denne Hans Henrich forble sannsynligvis i Vik.Han giftet seg i 1772 med Sigtrud Andersdtr. fra Vikøyri og de fikk 4 barn. Hans Henrich var skomaker og en tid lensmann i Vik. Flere av hans etterkommere ble også skomakere. Hans H. er en av mine tipp-tipp-tippoldefedre. Jeg sitter inne med ganske bra opplysninger om Hans H's etterkommere Mvh Helga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg vet ikke hvor nyttig dette er, men vil bare nevne at dette kobberverket i Rogaland må være 'Enighedens Kobberverk' som ble etablert i 1762 eller 1763, men som bare var i drift fram til ca. 1770. En kilde om de ansatte ved verket er ekstraskattmanntallene for Hjelmeland og Strand fra 1763/64. Begge er aktuelle for gruvene lå i Forsand (Strand), mens smeltehytta lå i Hjelmeland. Det skal finnes en avskrift av ekstraskattemanntallet for Hjelmeland som trolig er tilgjengelig gjennom bibliotekssystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

Det er riktig at den nedlagte gruva ligger i Forsand kommune, og var en av flere i Rogaland som ble drevet av 'Enighedens Kobberværk'. (Det gikk visstnok ikke så bra med enigheten etter som tiden gikk). Gruva lå på sørsiden av Lysefjorden noe innenfor munningen. Området lå tidligere til Idse (Idtzøe) skipreie og Høle sogn, Strand prestegjeld.'Jacob Smed Bartolomæ' er nevnt der i et futemanntall fra 1762/63. 'Dec.-63' er føyd til navnet hans. Det framgår av kirkebøkene at han hadde sønnen Johannes. Det vites ikke hvor han ble født, men han ble konfirmert i Høle i 1777, 17 år gammel. Omtrent samtidig ble 'husmann Jacob Bartolomæi' tildelt 6 rigsdaler i premie fra Det kgl. Danske Landhusholdningsselskab for rydding av plass og bygging av hus på Vedholmen under Selvig i Høle. 'Regimentssmed Jacob Bartholomeus hustru Siri Johannesdtr, 79 Aar gl.' ble gravlagt 1. juni 1789, og Jacob giftet seg igjen i 1792. Men den nye kona døde i barselseng et halvt år etter, og barnet døde i 1793. Da var også 'Jacob Bartholomæus Vaagen' død, han ble begravet 27. januar 1793. Sønnen Johannes overtok plasset på Vedholmen, han ble også tidvis titulert regimentssmed. Der finnes etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Og her er trolig enda noen generasjoner, nemlig eldste sønn Ole og hans sønn Jakob med kone og 6 barn. Sikker kan jeg ikke være, men navnet Jakob passer jo bra inn. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Olina Grov Gjervan

Har dere opplysninger om at Jakob Petter Bartolomæi fikk flere barn enn denne Johannes, konf.1777 etter at familien flyttet fra Vik? Den eneste av Jakob Petter's barn som vi med sikkerhet ble igjen i Vik var Hans Henrik Jakobsen Bartolomæi f. 31.03.1749. Han giftet seg i 1772 med Sigtrud Andersdotter fra Stadheim, Vik f. 1750. De fikk følgende barn : 1)Andreas(Anders) f. 13.06.1773. 2)Jakob Petter f.24.03.1776. 3)Johannes f.29.01.1779. 4)Giertrud Sophie f.10.01.1782 og ifølge bygdebok : 5)Anna Sofie f. 1784 ( fant ikke henne i Vik kirkebok). Denne Andreas f.1773 er min tipp-tippoldefar. Mvh Helga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Ikke det jeg vet, har alle kirkebøkene for Vik, og skal gå gjennom de en gang til for å¨dobbelsjekke.Andreas er min 3 tippoldefar.Kjell-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

Svar på innlegg 10: JaSvar på innlegg 11: Sannsynlig, men jeg kan ikke bekrefte.Svar på innlegg 12: Ja, dette er etterkommere av Johannes. Ytterligere etterkommere finnes på Veholmen i 1900-tellingen. Jeg tror stedet er i familiens eie også i dag.Svar på innlegg 13: Jeg har ikke funnet flere barn etter Jacob og Siri. Johannes var født omkring 1760/61, og da var nok Siri på slutten av fruktbar alder; 49/50 år hvis vi skal tro på alderen som ble oppgitt ved hennes død. Dessuten oppgis kun to sønner i skiftet etter henne i 1791, nemlig Hans Jacobsen som var død og etterlot seg barna Anders Hansen 17 år, Jacob Hansen 15 år og Sjri (sic) Hansdatter 12? år, og Johannes Jacobsen som var gift. Dette tyder på at sønnen Jacob også var død og uten livsarvinger.Jacob 'fikk' ytterligere to barn, et uekte og dødfødt i 1780, og Gunnar med kone nr. 2, døpt 10/6-1792, begravet 7/7-1793.I et 'sjelemanntall' fra Vik i 1760 er en Hans Henrik Bartolomæi, 13 år, fostersønn hos Anders skomaker og Ingebjørg. Dette er vel eldste sønn til Jacob og Siri, og tyder på at de allerede da hadde flyttet fra Vik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kjell-Erik Andal

Andreas(Anders) f. 13.06.1773 ble gift med Maritha Evendtr. Dahle, hvem var hun, hvor kom hun fra? De fikk en datter Inger Dorthea hun var gift med Ole Hanss. f. 5 mai 1798, hvem var hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Olina Grov Gjervan

Denne Maritha Evendtr. Dahle(el.Marta(e) Eivindsdtr.) f. 1766 kom til Vik i Sogn fra Dal i Valdres i desember 1785 med presten Jakob Thode.Hun var tjenestejente hos denne.Konfirmert Vang i Valdres 1780. Har endel opplysninger om hennes forfedre fra bygdebok Vang. Mvh Helga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Olina Grov Gjervan

Vedr. innlegg 16 og denne Ola Hansson f 1798 opp- lyser 'Bygdabok for Vik i Sogn', bind III, del 2 på side 797 følgende : 'Hans Olson på Seimsøyri vart gift med ei Åsa( eller Anna?) Olsdotter, men me ser ikkje at dei vart vigde i Vik; born Synneva fødd i 1793, Kari 1796, Ola 1800(anm.årstallet skal nok være 1798), Kari 1802, ei tridje Kari 1804, Andreas 1806, Marta 1808,Anna 1813. Ola Hansson fra 1800 vart i 1829 gift med Inger Dorotea Bartolomæi, som i 1827 miste fyrste mannen sin Anders Endreson frå Holstad' Mvh. Helga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Olina Grov Gjervan

Foreldrene til Marta Eivindsdtr f.1766 på Vang,Valdres var : Eivind Nilsson Nefstad Dal f. ca. 1725 og død 1777 og Inger Andrisdtr. Nordland f. 1742 og død 1807. De giftet seg i 1765. Eivind ble i 1746 gift 1. gang med Marit Olsdtr. Leirol. Eivind brukte halve Nordland fra 1748 og heile bruket fra 1759 til 1771. De fikk bygselbrev på Dal 03.11.1771. Eivind og Inger fikk 5 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Renathe Wågenes

Hvis du ser i bygdebøkene for Vik i Sogn under Vikøyren så mener jeg å huske at de har tatt opp dette med dette rare etternavnet og har en forklaring på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Helga, hvor har du informasjonen om at Maritha kom til Vik i Sogn fra Dal i Valdres i desember 1785 med presten Jakob Thode?Kjell-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Olina Grov Gjervan

I 'Bygdabok for Vik i Sogn', bind III,del 2 finner vi nederst på side 785 : Andreas Hansson Bartolomæi frå 1773 var skomaker i Vik, og han gifte seg 23 år gamal i 1796 med Marta Eivindsdotter frå Dal i Valdres. Me vil tru at ho kom til Vik i desember 1785, og var då i tenesta hjå presten Jakob Thode som på den tid flytte frå Vang i Valdres til Vik. Andreas Hansson og Marta hadde desse borni : Henrika fødd i 1796, Inger Dortea 1799, Hans Henrik 1802, Jakob 1806.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Kjell-Erik Andal

Regimentssmed Jacob Bartholomeus må ha vært innrullet i et eller annet regiment, er det mulig å finne hvor dette var? Mest sannsynlig Bergen. Antar han var tysk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Olina Grov Gjervan

Hei igjen ! Min mann og jeg har sett nærmere på Bartolomei- slekta i Vik i det siste i forbindelse med noe korrekturlesing i forbindelse med utgivelse av hefte nr 3 av 'Gards- og ættesoge for Vik i Sogn'. Forfatter Gudmund Balvoll. Vedr innlegg nr 18- Det vil i det 'nye' heftet stå: 'Hans Olason(1758-1813) & Åsa Oladtr. (1764-)fekk : Synneva 1793, Kari 1796, Ola 1798, Ola (1800-1800?), Kari 1802, Ola 1803, Kari 1804, Andreas 1806, Marta 1808, Anna 1813. Hans og Åsa var truleg tilflyttarar. Huslyden budde på Vetleøyri.' Mvh Helga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

Ifølge notater, trolig av Forsandbøkenes forfatter Sigleif Engen, skal etterkommeren 'Gamle Jakob Veholmen' ha hørt at ætta kom fra Stettin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.