Gå til innhold
Arkivverket

[#9961] Brødrene Simon og Poul Knudsønner født i 1760-årene, Modum, Buskerud? Refsal?


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

Min ane Poul Knudsen er Geworben soldat når han i feb. 1792 vies til Gunhild Christophersdatter på Modum i Buskerud. Han har da en forlover som heter Simon Knudsen Refsal. Samtidig vet jeg at det på Eiker i 1782 ble konfirmert en ung herremann ved navn Poul Knudsen Refsal. Jeg gjetter derfor at Poul og Simon er brødre. I 1801 er Simon på Modum og Poul på Eiker. Poul er min 4 x tippoldefar. Skulle så gjerne visst hvem hans foreldre er. All hjelp mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Blant dåpene registrert for Eiker (Fiskum) 1751-1764 på Familysearch.com finner jeg Simon Knudsen, sønn av Knud Knudsen døpt 25.4.1756, han har søstrene Lisbet f. 1753, Mari Lisbeth f. 1758, Else f. 1761 og Else f. 1764. Ingen mor står oppført, ei heller Poul, men han er gjerne født like etter 1764 i og med at han konfirmeres 1782. (Selv om FT 1801 har Poul i sitt 38. år, Simon i sitt 37. Her kan det jo være avvik, det er ikke sikkert tellerne i Modum og Eiker registrerte på samme måte...)Mari L. er kanskje den samme som gifter seg med enkemann Poul Christensen i Eiker 6.6.1794.Finner Poul Knudsen og Gunnhild Christophersdtr. gift 11.2.1792 i Modum. Ikke noe farsnavn oppgitt her.Finner Simon Knuds. gift to ganger i Modum, først med Anne Ovensdtr. 28.12.1790, så med Anne Hansdtr. 28.12.1811.Dette var det gjerne ikke mye hjelp i... Annet enn å ta en titt på vigslene til de mulige søsknene, og se om faren Knud eller broren Poul er nevnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Forresten så er det vel tydelig i 1801 at Simon bor på kona sin gård - Hval - med alle Oudenssøsknene til første kona.Refsal er jo også i Modum. Hvor kan de ha bodd i Eiker, tro? Det bor en Knud Knudsen gift med Karen Julsdtr. på Drolsum i Modum i 1765 (ekstraskatten), ingen Knud på Refsal i 1765. Èn Knud Knudsen gift med Maren Thoresdtr. på Brekke i Eiker 1765.Er du heldig støter du på noen med bedre lokalkunnskap enn meg her! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Takk for innspill... tanken om at foreldrene er Knud Knudsen og Maren Thoresdatter (som er på Brekke på Eiker i 1765) er ettertrykkelig eliminert i løpet av dagen. Takk for det ! Eliminasjon er jo også et hakk nærmere målet. Jeg er nå brennsikker på at det er den Simon Knudsen som i 1801 er i Vestfossen på Eiker som er sønn av Knud Knudsen Brekke og Marthe Thoresdatter. (Marthe er forøvrig enke i 1801 og bosatt i hos en av sine sønner i Vestfossen)....MEN dette betyr altså... at foreldrene til Brødrene Simon Knudsen (Refsal) og Poul Knudsen (Leversby) fortsatt for meg er ukjente !Takk likevel, Heidi !Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Ved hjelp av nærmere studier av fadderbruk osv... er jeg nå overbevist om...at søskenflokken er MINST slik:1.Poul Knudsen f. ca 1763 (er på Leversby på Eiker i 1801- Viet på Modum i 1792 til Gunhild Christophersdatter - Han blir konfirmert på Eiker 1782 - da bosatt Refsal på Modum)2.Simon Knudsen f. ca. 1764 (Er på Hval, Modum i 1801-Er forlover når broren Poul vies i 1792, da bosatt Refsal på Modum-Viet til Anne Oudensdatter på Modum 28.des. 1790-muligens viet 2.gang 1811 til Anne Hansdatter)3.Anne Knudsdatter f. ca. 1771(Ugift tjenestejente 30 år på Horsrud, Eiker 1801-er på Skarbergeie, Eiker i 1809)4.Anders Knudsen f. ca. 1775 (Horsrud på Eiker 1801-1810 og Skotselva på Eiker fra 1812, Viet på Modum 1804 til Mari Jacobsdatter)MEN...... jeg vet fortsatt ikke hvem som er foreldre til disse.... Takknemlig for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Av og til er verden skrudd sammen slik at man spør og svarer sjøl. Poul Knudsen er født 13. januar 1763 på Refsal i Modum av foreldrene Knud Olsen og Malene Olsdatter. Disse er å finne på Modum i 1801-tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.