Gå til innhold
Arkivverket

[#9964] NICOLINE MATHILDE F.HALVORSEN i TRONDHEIM 21.01.1853


Gjest Wenche Østen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Østen

Nicoline Birgitte f. Halvorsen er min oldemor. Hun fikk min farfar Einar 14.05.1881, han er døpt i Grønland kirke i Oslo 10 juli 1881, han ble født utenfor ekteskap, men hun satte bort gutten til fosterforeldre på en gård på Hadeland etter fødselen. Hun har blitt et mysterium for oss i familien. Hun ble født i Trondheim 21.06.1815 og hennes foreldre het Michael Halvorsen og han var bakermester, hennes mor het Nicoline Birgitte f. Hansen. Det går historier i familien at hun var enke og hadde 3 barn når hun fikk min farfar Einar utenfor ekteskap, men jeg har ikke funnet bevis for det. Ifølge et vitne ved dåpen til Einar ble det fortalt at Einar var hennes første barn utenfor ekteskap og at hun selv var dratt til Amerika.Men ifølge andre kilde skal hun ha dødd allerede i 1883-1884 og blitt begravet her i Oslo. (Grønland kirke eller noen kirke rundt der). Problemet er at jeg finner henne ikke. Ikke som utvandret eller begravet rundt det tidspunket i Oslo. Kan heller ikke finne henne som gift, hun skal vissnok vært gift med en person som het Schanke, da hennes sønn Einar senere tok dette etternavnet.Hun er et stort mysterium. Er det noen som vet noe, så jeg har noe å arbeide videre med. Er så takknemlig for hjelp.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Beklager hun heter Nicoline Mathilde og ikke Nicoline Birgitte det er hennes mor. Jeg har blandet begge navnene i teksten.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Moren Nicoline Birgitte samt barnen Carl Michael og datteren Nicoline Mathilde finnes i 1865 tellingen under Trondheim (Nedre Bakklandet)da var moren Nicoline Birgitte enke, hun var da handlerske.Sønnen til Nicoline Mathilde,Einar finnes i 1900 tellingen under Hadeland N Brandu, da han gikk i bakerilære hos bakerimester Even Olsen Kaprud.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har funnet henne. I 1875 bodde hun på Bakklandet i T.heim. Hun het da Mathilde Schanke,født 1852, gift med Peter L. Schanke, født 1832. De hadde sønnen Karl Sofus, født 1872.På Vital Records LDS fant jeg sønnen Karl Sofus, født 13/7 - 1873, døpt i Bakklandet kirke, med foreldre Peder Laurits Skanke og Nicoline Matilde Halvorsen.I FT 1900 for Oslo finnes forresten en Karl Schanke, født 1873 i T.heim, kelner. Kunne det være Karl Sofus? Mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Tusen takk Astrid, det var flott, da kan jeg begynne å søke etter henne i Trondheim under Bakklandet får å få greie på når hun giftet seg med Peder L Schanke. Ifølge ryktene i vår familie skal hun vissnok fått 3 sønner, da har du funnet 2 av de. Antakelig døde Einar som ble født i 1875, da hun oppkalte min farfar får Einar, og han ble jo født i 1881.Håper jeg finner ut hvor det ble av henne, døde hun i Oslo eller utvandret hun tro???mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.