Gå til innhold
Arkivverket

[#9968] søknad om plass i fattighus (i arkivene etter stiftsamtmannen i Bergen)


Gjest per helge seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest per helge seglsten

Jeg ser i arkivoversikten over statsarkivet i Bergen at det under Stiftamtmannen i Bergen er listet opp 'Søknader om plass i fattighus 1768-1815'. Hvilken informasjon kan man finne her. Var det de fattige som søkte, eller ble det gjort på vegne av noen? Hvilke fattighus er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I Bergen var det flere fattighus: Søfarendes, det tyske St. Catharina, Stranges, Enkefattighuset ved Stadsporten, Sander Kaes stiftelse, Danckert Krohns, og søknader skulle legges fram for stiftsdireksjonen. De er oftest underskrevet av søkeren, men vi føler nok ofte at det var andre som har forfattet dem. De kan gi utførlige opplysninger om søkeren, men kanskje ikke alltid like troverdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Om man i kirkebøkene for Bergen står oppført med adresse 'Af sygehuset' og er gravlagt på St. Jørgen. Er det da trolig at man hadde tilbragt sine siste år på fattighus i Bergen? Og i såfall hvilket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg vil tro at man mente 'Det almindelige Hospital' eller 'Det nye Sygehus', og det var nok et sted der man bare tilbrakte korte perioder. Personer som kom fra stiftelsene ville jeg tro man som regel ville fortelle kom fra 'Søfarendes', 'St. Catharina' eller 'Sander Kaaes' f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Så 'Det almindelige Hospital' og 'Det nye Sygehus' var sykehus eller pleiehjem, hvor man havnet på grunn av 'dødelig' dårlig helse, om man ikke hadde noen til å forsørge seg, og ikke steder man søkte seg til på noen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.