Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Terje Hatvik

[#9969] Ble Nils Johan O. Hegland, f. 13. april 1890 i Os,gift i Bergen?

Recommended Posts

Gjest Terje Hatvik

Hvis mulig ønsker jeg å få vite hvorvidt gullsmedsvenn, senere gullsmed, Nils Johan Olsen Hegland fra Os, f. 13. april 1890 på Heggland i Os; - ble gift i Bergen? Han ble ikke gift i Os.Han ble gift med en Maria Martinussen fra Laksevåg. Det harmonerer med den Maria Martinusdatter Davanger, f. 1892, som finnes i FT 1900 for Askøy med Laksevaag.Fra 1919 (og noe før?) er Nils Hegland [Heggland] bosatt i Oslo der han virket som gullsmed. Jeg vil anta at han - dersom vigselen fant sted i Bergen - ble gift en gang mellom 1912 og 1919.Nils Johan Olsen Hegland var i tilknytning til yrket ivrig fagforeningsmann; bl.a. formann i Oslo Gullsmedarbeiderforening 1919 - 1920 og 1929 - 1934, samt formann i Norges Gullsmedarbeiderforbund 1935 - 1948, også nestformann i samme forbund i 14 år.I tillegg var Nils Hegland medlem av sekretariatet i Arbeidernes faglige Landsorganisasjon (LO) under krigen. Han ble arrestert under okkupasjonen og satt internert på Grini i tiden 10. september 1941 - 1. februar 1943. Nils Hegland døde i Oslo i oktober 1966.På forhånd takk.Mvh., Terje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Hatvik

Rettelse til innlegget overfor:Nils Hegland/Heggland var fange på Grini fram til februar 1944, han slapp ikke ut i 1943.Mvh.,

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Nils Olsen Hegland, født 13. april 1890 i Os, kom til Bergen 1. mars 1910 som gullsmedlærling. Han flyttet til Kristiania 15. juli 1915, fortsatt ugift.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Hatvik

Takk skal du ha - da får jeg fortsette dette søket i Oslo.Mvh., Terje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.