Gå til innhold
Arkivverket

[#9974] Johan Anton Bentson, fra Hadeland til Amerika i 1903.


Gjest Ole P. Gamme
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole P. Gamme

Johan Anton Bentson f. 13.5.1880 i Brandbu, utv. 1903. Familien har ikke hørt fra han siden 1908, og hans nevø har prøvd lenge og få opplysninger om han. Johan Anton var tømmermann og reiste rundt i Midt-Vesten og bygde jernbanebygninger. 'Kontaktforum Hadeland-Amerika' prøver sammen med 'Hadelandlag of America' å finne ut hvordan det gikk med flest mulig av de som utvandret fra Hadeland, men denne har vi ikke klart å få opplysninger om. Takknemlig for all hjelp. Hilsen Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Laila N. Christiansen

Jeg trenger ros vet du:o)Ole, har du sjekket skifter etter foreldrene om det står noe om Johan der? Eller også søsknene? Det bør i såfall gjøres, her kan det stå mere om ham, evt. hvor han var (eller om han var død).Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel,utfra emigrant-prot. skulle han til Minnesota, som alle andre.... men jeg får ikke lov å komme inn på Ellis Island i dag. Har du funnet ham der?Jeg finner ikke den forsvunne i Minnesota i 1920. Men da kan han jo ha havna over alle hauger... (lette etter Joh* Ben* f. i Nor* og det var ett par støkker....Nei, først må du se i skiftene og se om han er nevnt der. En annen ting, 1908 - kontakten var det ett brev? Hvor var det skrevet fra, og fortalte han hvordan han skrev navnet sitt?? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ole P. Gamme

Hei igjen Laila og andre. Endelig har familien til Johan funnet et brev som var sendt 1907. Her skriver han at han nå har arbeidet fire år som snekker, og skal reise til Winnipeg, Canada til høsten og begynne som byggmester. Hans adresse er nå (i 1907) Barnes, står ikke noe om hvilken stat, konvolutten er borte. Muligens Barnesville Min.? Han undertegner Johan Bentsen. Johans mor døde i 1928 0g faren i 1945. Johan er ikke nevnt i skiftene. Hvordan er mulighetene for å finne noen i f.eks. folketellingene i Winnipeg? Mvh. Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adele Goa

Ole, Unskylld men jeg må skrive i englesk. The last Census available in Canada is the 1901 Census, so there is no Census help from that. Here is a link to Manitoba GenWeb, perhaps someone there can help you. [url="http://www.rootsweb.com/~canmb/index.htm>http://www.rootsweb.com/~canmb/index.htm The Provincial Archives of Manitoba may also be useful. Their URL is

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.