Gå til innhold
Arkivverket

[#9976] Ringnes gård Krødsherad Biørn Knudsen f.1764 og Dordi Reiersdatter f.1771


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Prøver å finne foreldrene til Biørn Knudsen f. ca. 1764 og hans kone Dordi Reiersdatter f. ca. 1771. Jeg har funnet i kirkeboka i Krødsherad 19 april 1795 som viede, og dåpen til deres 3 barn Knud f. 1795, Anne f. 1798, Reier f. 1802.De bodde da på Ringnes gård i Krødsherad.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

En kandidat for Bjørn døpes 14.10.1764 i Sigdal, foreldre Knut Larsen og Gullov Narvesdtr. (Moen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Sitat fra Krødsheradboka av Andreas Mørch : 'I en Ringnesplass var Bjørn Knutsen f. ca 1764 g 1795 med Dordi Reidarsdatter f ca 1771; Barn; Knut 1795, Anne 1798, Reier 1802. - Det er alt vi finner om denne familien her.' Jeg tok det med her Marie, men det er vel trolig kjent stoff for deg.Kanskje kan noen av faddernavna være til hjelp her. Ser det ut som om enkelte av dem kan være søsken av enten Bjørn eller kona Dordi?Ved en grovkikk over husfedre i Sigdalsbøkene fant jeg ingen Knut Larsen eller Knud Larsen gift med Gullov Narvesdatter - men, dette var som sagt en grovkikk.Fant en Knut Larsen på Moen men han er ifølge bygdebøkene gift med ei Siri Kittilsdatter. Men, Knut kan jo ha vært en tur ute.....og hilst på ei....Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo igjenDet bør vel stå noe i kirkeboken ved ekteskapsinngåelsen om hvor de to turtelduene kom fra Marie ? Forlovere ?Et aktuelt foreldrepar til Bjørn kan være; Knut Larsen og Barbru Ellingsdatter som i mange år bodde på Rødningen av Ertesprang i Sigdal. Dette paret har både en Bjørn f. ca 1765 og ei datter ved navn Margit f.ett.1765. I følge Sigdalsboka hadde de 9 barn og de fire yngste var ikke født i Eggedal. Ei Margit Knutsdatter er jo nevnt ved 1801 tellinga som Inderst på Ringnes, nærmest i samme åndredrag som dine.... Margit som er Inderste kan utmerket godt være ei søster av Bjørn.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk for alle svarene og tipsene ! Det sto ikke i vielsen hvor de kom fra, eller navn på foreldre. Jeg fant faddere med navn, Live Ringnes, Ragnil Thoresdatter, Nils Knudsen, Mari Knudsen, Colbjørn Winna. Er det noen som vet om rekkefølgen på oppføring av faddere kan ha noen betydning på slektskapet, eller var det helt tilfeldig? Skal sjekke nærmere de navnene jeg har fått fra dere.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Marie - Det paret jeg nevnte i et tidligere innlegg Knut Larsen og Barbru Ellingsdatter hadde en datter ved navn Kari som giftet seg med en Nils Vinna. --- Det kan se ut som om disse folka fra Rødningen av Ertesprang i Sigdal er verdt å sjekke litt nærmere....Jeg nevnte også tidligere at de hadde en datter ved navn Margit. Her er to til; Nils og Mari. (faddere til dine???)En ledetråd i videre søk herfra kan jo være om du avslører hvem av barna til Bjørn og Dordi du skal tilbake til og hvor de dro ? For deler av barna til Knut Larsen og Barbru Ellingsdatter finnes senere igjen i Drammens-området.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Etter å ha 'samkjørt' bygdebøkene for Sigdal, Krødsherad og egne ting er jeg nå overbevist om at Bjørn Knudsen er sønn av Knut Larsen og Barbru Ellingsdatter. - det er bare det at det i Sigdalsboka sies at mannen er på Konnerud i 1810.Bjørn Knutsen Rødningen's søster Kari Knutsdatter gifter seg i 1771 med Thomas Steinarsen. I 1778 med Nils Vinna. Denne Nils, er Nils Torsen fra Hamremoen i Krødsherad.Kari Knutsdatter og Thomas Steinarsen fikk i 1779 ei datter ved navn Berit. I 1797 gifter hun seg med Kolbjørn Narvesen. Berit og Kolbjørn blir på Vinna til 1809 da de selger til Kolbjørns bror. Denne Kolbjørn 'må' være Colbjørn Winna, som du har som fadder. Er teorien rett er jo Colbjørn på sett og vis slekt han også. Ihvertfall inngiftet. Fadderen Ragnil Thoresdatter har jeg ikke sjekket noe rundt, men hun kan jo være en søster av Nils Vinna.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen ! Når du nå var så snill og samkjørte bygdebøkene, kan det se ut som du har helt rett i at de er de riktige foreldrene. For jeg har funnet Knud Bjørnsen f.1795, sønn av Bjørn og Dordi i Skoger (Konnerud), Furuvold gård, det er Knud jeg er etterslekt av. Så da det står i Sigdalboka at mannen er på Konnerud i 1810, så ser jo alt ut til å stemme. Jeg fant fem barn til Knut Larsen og Barbru Ellingsdatter, Lars f.1758, Lars f.1760, Bjørn f.1764, Nils f.1768, Margit f.1770. Så navn til faddere stemmer da også, da du har Mari også. Om bygdebøkene til Sigdal, Krødsherad er til salg, vil jeg få glede av å kjøpe disse til å kunne lete mer og kanskje finne ut litt mer historikk også ?Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Igjen --- da ser det ut til at et av Krødsheradbokas små mysterier er løst.Du vil nok få vanskeligheter med å kjøpe disse bøkene, uten at jeg er helt sikker, men følg med i antikvariater.Biblioteket er et utmerket sted. Der får du lånt de, og Sigdalsbøkene er veldig greie å leite i. Med et fantastisk navneregister.Sender du meg en mail kan du få litt mer info mens du venter på bøkene.Hilsen Tor Kenneth mailadr; tallmoen@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Da er Bjørn Knudsen løst og sender deg en email, og da er det bare Dordi Reiersdatter f.1771 igjen ! På forhånd takk !Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Marie Stephensen

Her er etterkommerne Tor Kenneth !Bjørn Knudsen f 1764 Sigdal gift Dordi(Dorthe) Reiersdatter f.1771 Deres barn : Knud Bjørnsen f.1795 Krødsherad,Anne f.1798,Reier f.1802. Knud Bjørnden f.1795 gift 1823 i Skoger Und Christensdatter f.1798 Næs. Deres barn: Bernt f.1824-1868, Kristen f.1826,Randi gift med Even Syver Løkken ved Aaserud, Olaves f.1831 gift i Sande 1852 Johanne Pernille Jonsdatter Bakke, Didrik 1834, Levine f.1836 gift med Jørgen sønn av Nils Ingvaldsaasen, Severine f.1836 tvilling til Levine, Otter f.1839-1867, Karl f.1844 salmaker i Drammen gift 1867 med Julie Marie Kristofferdatter fra Sandbråten V/Haneval. Severine f.1836 gift med Johan Martin Christiansen f.1838 fra Vestby. Deres barn : Ovidia f.1870, Kristine, Bolette, Martha, Karoline, Inga Sofie f.11.11.1881. Inga Sofie Johansen f.1881 gift i Larvik 1904 med Kristoffer Mathias Stephensen f.1878 Nordfjordeid. Deres barn: Harald Olaf f. 1904, Borghild f.1908, Solveig Erna f.1909. Harald Olaf Stephensen f.1904-1966 gift Sigrid Akselsen f.1905-1953. Deres barn: Willy Olav Stephensen f.1930 gift Svanhild Nykrem f.1927-1981 Ulsteinvik. Deres barn: Lisbeth Stephensn f.1953-1975 Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Tor KennethGlemte fadderne som du ønsket: -Knud Bjørnsen f.1795 faddere: Ragnil Thoresdatter (Rudsagen?), Ingeborg (Goiherud?), Anne Guulsdatter Rund, Bjørn (Goiherud?), Nils Knudsen (Kring?). -Anne Bjørnsdatter f.1798 faddere: Live Ringnes, Mari Knudsdatter (Ørpe?), Mari Andersdatter, Tollef Nilsen, Knud (Markrud?). -Reier Bjørnsen f.1802 faddere: Gunnil (Hougerud?), Kari/Mari Ellingsdatter, Colbjørn Winna.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Marie. Det var veldig lite Ellingsen/dtr her. Jeg hadde et håp om at det skulle ha vært et par stykker der, for da kunne vi hatt navn på søsken av Dordi/Dorthe. Her er faktisk ingen direkte nevnt, men det kan jo skjule seg noen bak gårdsnavnene. Skal sjekke dette når solen har gått ned.Kanskje er det jo også noen andre der ute som har litt info om disse folkene....Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen. Flere etterkommere, bror til min tippoldemor Severine Knudsdtr f.1836 Skoger, Christen Knudsen f.1826/28 Skoger giftet seg med søster til min tippoldefar Johan Marthin Christiansen f.1838 Vestby, Karen Sophie Christiansdtr f.1841 Vestby.Christen Knudsen og Karen Christiandtr fikk sønnen Edvard i 1865.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei igjen. Nedenstående er info fra kirkebøker Sigdal; Det er en Dordi Reiersdatter som konfirmeres i Krødsherad 22. p. Trinit.1790. Knut Larsen og Barbru Ellingsdatter troloves i Eggedal 1 jan. 1753 Caut. er Elling Juvet og Bjørn Larsen Engar. På side 27 i Bok 1: Introduseret Knut Larsen Rødningens Quinde.Faddere 1755 Mari Larsdatter Juvet, Marit Ellingsdatter Stalsbråten, Marit Persdatter Ertesprang, Bjørn Larsen Engar, Bjørn Ellingsen Juvet. Faddere 1758: Aase Hansdatter Solom, Marit Ellingsdatter Rødningen, Kari Ellingsdatter Stalsbråten,Bjørn Larsen Engar, Bjørn Ellingsen Juvet. Faddere 1762: Mari Larsdatter Juvet, Jøran Steingrimsdatter Schaar, Kari Ellingsdatter Stalsbråten, Fingar Aslesen Berg, Bjørn Ellingsen Juvet.En sentral person er helt tydelig Bjørn Larsen Engar. Han er sønn av Lars Nilsen som ifølge bygdeboka holdt til på Hov i Sigdal i 18 år. Han flyttet til Komperud på Modum før 1739 (Lars Nilsen). Bygdeboka kjenner fire barn etter Lars Nilsen, Nils 1720, Helge 1722, Helge 1723 og Bjørn omk. 1709.Så langt er det en teori og intet annet, men denne Bjørn Larsen Engar kan jo være en bror av 'din' Knut Larsen. Er han det ikke så får du jo i så tilfelle sjekket ut et alternativ - Det kan jo tenkes at det skiftes etter Lars Nilsen på Modum. Ellers kan det være verdt bryet å se ytterligere på fadderbruken. Både til barn av Bjørn Larsen Engar og til barn av Knut og Barbru.mvh. Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo. Bør vel ta med at når det gjelder fadderne i mitt forrige innlegg så var det faddere til barn av Knut Larsen og Barbru Ellingsdatter døpt i Eggedal Kirke. Elling Knutsen 1755, Lars Knutsen 1758, og Gunhild Knutsdatter 1762. I tillegg til disse barna døpes nok ei Kari i 1753 og en Lars i 1760 i Eggedal. parets øvrige barn døpes andre steder. Trolig Krødsherad.Forøvrig viser kirkeboken at Bjørn Knutsen og Dordi Reiersdatter bodde på et Rund-eie i Krødsherad i 1795. Men, Anne BJørnsdatter sies ved dåpen 4.nov.1798 å være født på Ringnes-eie. det samme er tilfellet med Reier som døpes 9 mai. 1802. Så til Ringnes-eie kom Bjørn og Dordi trolig mellom 1795-98.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Tor Kenneth!Takk for hjelpen, er meget glad for dette !!Jeg har igjen bestilt opp Sigdal bøkene. Som du sikker har sett, holder jeg også på med en Elen Halvorsdatter. Disse to slektene er de som møtes i Skoger. Jeg har funnet en Dorthea Reiersdatter som fadder på barna født i Skoger, men ved FT 1865, viser at Dorthea Reiersdatter er f. 1807 i Sigdal og bor i Modum. Derfor kan det ikke være min Dordi Reiersdatter, men søster eller barn av søsken til Bjørn Knudsen eller Dordi Reiersdatter. Disse to damene mine Dordi Reiersdatter og Elen Halvorsdatter har vært ordentlig vanskelig å finne ut av. Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Marie Stephensen

Hei !Prøver fortsatt å finne Dordi Reiersdatter født ca 1771 som finnes her i FT 1801 Lenke.Har sjekket konfirmasjonen i 1790 i Krødsherrad, men dessverre står det bare navnet, og ingen gårdsnavn.Når Dordi Reiersdatter gifter seg 19 april 1795 Krødsherrad med Bjørn Knudsen født 1764 i Eggedal, står det ingen opplysninger i vielsen. Prøvde å lete etter trolovelsen men den klarte jeg ikke å finne ??Om Dordi Reiersdatter er født i Krødsherrad så er det vel kirkebøkene for denne perioden borte.Men det blir ikke brukt noen faddere med etternavn Reier, så det kan jo tyde på at Dordi kommer fra et annet distrikt, eller hun er født utenfor ekteskap i Krødsherrad og derfor ikke bruker søsken som faddere?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Marie Stephensen

Hei !Har ikke klart å finne denne Dordi Reiersdtr født eller noe som kan gi svar på foreldrene.Kanskje litt nærmere på far til Knud Larsen Rødingen gift 1753 med Barbru Ellingsdtr.Fant en Knud Larsen Ørpe død 16 august 1795, 80 år i Krødsherrad ( født da ca 1715 ), som kan passe. En av fadderne I 1798 til Bjørn Knudsen og Dordi Reiersdtr. er Kari Knudsdtr Ørpe som er søster av Bjørn Knudsen og datter av Knud Larsen Rødingen.Teorien da er at faren til Knud Larsen er Lars Nilsen Hov (Sigdal).Barn som står i bygdeboka er :1. Bjørn Larsen ( Engar ) f. ca 1709. Bjørn Larsen Engar går igjen som fadder på barna til Knud Larsen, og Knud Larsen er også fadder når Bjørn Larsen Engar døper sine barn.2. Nils Larsen f. ca 1720 , militær 1741.3. Helge Larsen f. ca 1722 død samme år.4. Helge Larsen f. ca 1723, militær 1748.Siden det er et stort sprang på barna fra 1709-1720 så kan min Knud Larsen være født i det tidsrommet og stemmer veldig bra med 1715.Har ikke fått sjekket skifter for Komperud i Modum.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.