Gå til innhold
Arkivverket

[#9985] Arnt Johnsen & Agnethe Jacobsdatter på Brattlieplass i Namdalseid, Nord-Trøndela


Gjest Tor Kenneth Talmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kenneth Talmo

Jeg prøver å hjelpe en Canadier med å spore hans norske aner, men har nå havnet på en kant av landet hvor min lokalkunnskap er dårlig. Tilnærmet null.Arnt Johnsen og Agnethe Jacobsdatter giftet seg 31 mars 1819 i Beitstaden. Arnt sies da å være 37 år, bosatt på Svet etter hva jeg skjønner av kirkeboken, men opprinnelig fra Trondheim.Agnethe Jacobsdatter sies å være 22 år og fra Myhre. Her i heimen ligger nå både bygdebøker for Namdalseid og Beitstaden, men de synes ikke å være omtalt der.Hovedspørsmålet er vel om noen kjenner disse to menneskene sitt opphav? Og hvor kan eventuellt dette Myhre være hen? Deres første barn Johan Martinius Arntsen døpes 23 may 1819 og sies å være født på Aasnes. Hvor alt tyder på at hans far (Arnt) arbeidet ved Glassverket.Også barn nummer to; Jochumine Anna som ble døpt 16 juli 1820 ble født på Aasnes.Etter dette flyttet tydeligvis Arnt og Agnethe på seg for de neste barna er født på et sted som kalles Brattlieplads og Brattliemoen, og dette er vel da under gården Brattlie som idag ligger i Namdalseid, men som vel i hine hårde dager lå i Beitstaden.Arnt og Agnethe brukte blant annet disse fadderne som kan være av interesse; Bersvend Paulsen Kaldal gift med Marit Johnsdatter - John Nilsen Brattlien - Eleob Johnsen Brattlien - Elen Johnsdatter Brattlien - Even Johnsen Brattlien. Det kan jo være søsken av Arnt - men synes da å passe dårlig med folketellinga i 1801.Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg fant denne Arnt Jonsen på Familysearch. Han ser da lovende ut?Arnt Sex: M Event(s):Christening: 21 Apr 1782 Place: Stadsbygd, Sor-Trondelag, NorwayParents:Father: Jon SVEET Mother: MaritHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det forsvant noe av navnet i forrige innlegg. Hvorfor gjorde det det, tro?Arnt JONSEN SVEET Sex: MEvent(s):Christening: 21 Apr 1782 Place: Stadsbygd, Sor-Trondelag, NorwayParents:Father: Jon SVEET Mother: Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

På Føll i Stadsbygd finnes denne familien i 1801:1619 Jon Arntsen Husbonde 56 Begge i 1ste egteskab Bonde og gaardbeboer M1620 Marit Jonsdtr Hans kone 53 Begge i 1ste egteskab K1621 Anne Jonsdtr Deres børn 26 Ugifte K1622 Jon Jonsen Deres børn 23 Ugifte Nat. sold. M1623 Berit Jonsdtr Tjenestefolk 16 Ugift K1624 Karen Christophersdtr Tjenestefolk 63 Ugift K1625 Peder Nilsen Tjenestefolk 14 M-og på Arnseth gård i Stadsbygd tjener Arnt Jonsen, 19 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hjertlig takk for innspill og aktiv søking Laila. Starter videre søk og sjekking umiddelbart og er enig at det jo ser lovende ut, men det er en gård ved navn Sveet i Namdalseid også...ifølge boka til Sturla Brørs.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Når døde Arnt Johnsen? I FT 1865 i Beitstaden finner jeg en Agnete Jakobsdatter, 69 år, født i Biri. Hun er da gift med Ole Johnsen og bor på Lyngmoen. Losjerende hos dem er Haagen Arntsen, 35 år, og han kan være Agnetes sønn av første ekteskap, født 7. juni 1831 i Beitstaden.I FT 1801 i Biri i Oppland på gården Gaukstad finnes en Agnete Jacobsdatter, 5 år. Foreldrene heter Jacob Halvorsen og Anne Povelsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Sitat fra Namdalseidboka av Sturla Brørs side 321:'Åsneset var litt av ei Noæ ark i denne tida, hit kom det folk for å få arbeid frå alle kanter, frå Tjøtta i Nord til Hurdal og Jevnaker i sør, frå BIRI kom det mange.....'Jeg føler meg temmelig sikker - men ikke 100 - om at denne Agnete i 1865 er den damen jeg jakter på.Jeg vet ikke når Arnt Jonsen døde. Det siste barnet jeg har funnet døpt fra Arnt og Agnethe er Alethe som døpes 3 aug 1834. Her er Arnt i live. Ville vel vært markert i kirkeboken hvis han var død på dette tidspunket. Haagen Christian Arntsen døpes 7. aug 1834 og fadderne var Ole Evensen Holien - Karen Baardsdatter Holien - Jens Olsen Aas og Anne Larsdatter Brattlien. Haagen Christian ble forøvrig født på Brattlimoen ifølge Kirkeboken.For å si litt mer om familen til Arnt og Agnete kan jeg nevne at de i tillegg får følgende barn under Brattlien; Anna Martha døpt 13 april 1822 - Caroline døpt 4 april 1825 - Gurine døpt 25 feb 1827 -Robert døpt 22 feb. 1829.Caroline gifter seg etterhvert med en Olaus Benjaminsen og bosetter seg på Evenes i Nordland før ferden går til Usa.Mannen i Canada stammer fra Arnt og Agnethe sitt første barn; Johan Martin som også havner på Evenes. Han gifter seg med ei Omine Elisabeth Andersdatter. Johan Martin brødfør seg som lærer og bokhandler. Men, disse opplysningene bringer meg vel ikke nærmere opphavet til Arnt og Agnete - men har fått så solid hjelp her nå - at det vel bare er kvalitets-sikringen som gjenstårTor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Kirkebøker for Biri vil nå bli bestilt etter et 'nattlig besøk' på hjemmesidene til Gjøvik og Toten Slektshistorielag.Jacob Halvorsen og Anne Povelsdatter som Linda fant på Gaukstad i 1801 setter stadig vekk barn til live på MYRE på Biri. Agnete skrives som tidligere nevnt for Myre ved giftinga med Arnt i Beitstaden i 1819.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Rett skal være rett - - - Jeg beklager veldig Laila at jeg i mitt forrige innlegg kalte deg Linda. I den grad det er mulig å skylde på noe - så skyldes det kanskje en lang natt i selskap med Gjøvik og Toten Slektshistorielag.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.