Gå til innhold
Arkivverket

[#9987] Kjennskap til gårder i Ski (Kråkstad) - Eljesrud


Gjest May Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest May Bjerke

Jeg lurer på om det er noen som har kjennskap til gårder i Ski, evt. Kråkstad som den lå under i eldre dager.Den gården jeg lurer på er Ellingsrudbråten også kalt Bråten, under gården Eljesrud (gårdsnr. 140). Gården lå i nærheten av det som idag kalles Ellingsrudvegen i Ski. Jeg lurer på om det finnes bøker som omhandler denne gården og kan fortelle hvem som bodde her før og etter 1900-tallet. Er også interessert i når denne gården ble revet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det finnes en bok - M. Østlid: Kråkstad en bygdebok - som jeg har i faksimileutgave fra 1980, men boken er nok skrevet ca. 1935. Den har med gården Eljesrud i Ski, men Ellingsrudbråten er ikke nevnt. I boken står det at 'Der er solgt fra en rekke byggetomter; for tiden 43 bruksnummer', så resten av gården er vel solgt ut etterhvert. Hvis du ikke får tak i boken, kan jeg gi deg de navnene som står her, det er ca. 2 sider om gården Eljesrud. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Har søkt litt, men har ikke klart å finne et sted der man kan få kjøpt denne boken. Den familien jeg leter etter bodde der ca. 1893-1930 (men da på en undergård av Eljesrud). Det hadde vært kjempefint om du kunne gi meg navnene på de personene som bodde der, slik at jeg kan få funnet ut om de personene er registrert på gården. De personene jeg leter etter kan ha etternavnene: Thorvaldsen, Thoresen, Olausen, Pettersen, Pedersen, Andreasen eller andre varianter. Vennlig hilsen May Bjerke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, en annen Laila, men det duger sikkert :o) Det er kun brukerne av hovedbølet som er nevnt i denne boken. Kjempedårlig bygdebok faktisk.Ingen plasser er nevnt i det hele tatt :o( Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.