Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Sissil Bruun Sørensen

[#9991] Romertall

Recommended Posts

Guest Sissil Bruun Sørensen

I en jordebok fra 1590 er det et romertall jeg ikke er helt sikker på, men jeg antar at det skal være 0,5. Tegnet ser ut som liten 'j' hvor løkken går rundt og danner strek over j'en. Denne 'j'-en heller litt over mot venstre.Problemet er at det parallelt benyttets en vanlig 'j' med strek over som betegnelse for 0,5. Denne 'j'-en er helt rett, og har en liten løkke som er adskilt fra streken. Kan dette være to forskjellige tall? I såfall, hva skal dette tallet være (det må være en brøk). Håper det er noen med mer trening enn meg på dette som kan hjelpe. På forhånd takk!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Kjell Eidet

Eldre skrivemåte for romertall er gjengitt i 'Våre Røtter' 1992 av Stoa og Sandberg, side 37. Må sees, men kan antyde dette:Stor og liten j (Ingen løkke nede) med prikk over = 1Nesten loddrett strek med prikk over samt en horisontal strek på tvers midt på = 1/2Stor j (Ingen løkke nede) med to prikker over samt horisontal strek på tvers = 1 1/2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Sissil Bruun Sørensen

Takker for svar! Det ser jo nesten ut som om tallet jeg referer til ikke eksisterer. Dersom det ikke hadde vært vekslet så mye mellom dette tallet og 'vanlig' 1/2 ville jeg nok automatisk trodd at dette var en halv. Jeg har lagt ut et bilde der begge variantene forekommer (noe som er typisk for hele jordeboken) på denne linken:http://home.online.no/~sisselbs/Romertall.jpgSissil

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Jo Rune Ugulen

Begge delar er 1/2, og begge variantane er nokså vanlege for siste del av 1500-åra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Sissil Bruun Sørensen

Hjertelig takk!Sissil

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.