Gå til innhold
Arkivverket

[#9991] Romertall


Gjest Sissil Bruun Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissil Bruun Sørensen

I en jordebok fra 1590 er det et romertall jeg ikke er helt sikker på, men jeg antar at det skal være 0,5. Tegnet ser ut som liten 'j' hvor løkken går rundt og danner strek over j'en. Denne 'j'-en heller litt over mot venstre.Problemet er at det parallelt benyttets en vanlig 'j' med strek over som betegnelse for 0,5. Denne 'j'-en er helt rett, og har en liten løkke som er adskilt fra streken. Kan dette være to forskjellige tall? I såfall, hva skal dette tallet være (det må være en brøk). Håper det er noen med mer trening enn meg på dette som kan hjelpe. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

Eldre skrivemåte for romertall er gjengitt i 'Våre Røtter' 1992 av Stoa og Sandberg, side 37. Må sees, men kan antyde dette:Stor og liten j (Ingen løkke nede) med prikk over = 1Nesten loddrett strek med prikk over samt en horisontal strek på tvers midt på = 1/2Stor j (Ingen løkke nede) med to prikker over samt horisontal strek på tvers = 1 1/2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Takker for svar! Det ser jo nesten ut som om tallet jeg referer til ikke eksisterer. Dersom det ikke hadde vært vekslet så mye mellom dette tallet og 'vanlig' 1/2 ville jeg nok automatisk trodd at dette var en halv. Jeg har lagt ut et bilde der begge variantene forekommer (noe som er typisk for hele jordeboken) på denne linken:http://home.online.no/~sisselbs/Romertall.jpgSissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.