Gå til innhold
Arkivverket

[#9997] Thea Udlanes, født 1870-1890 - Rogaland?


Gjest Heidi Lyshol
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Lyshol

En inngiftet slektning så Brother's Keeper-basen min og spurte pent om jeg ikke kunne finne noen slektninger for henne også. På den ene siden var det riktig enkelt, men denne damen her (og mannen hennes) har jeg problemer med.Hun var gift med Ole Sivertsen, og de to må være av passende alder til å få barn i 1912, Sven Sivertsen. Men jeg finner ingen passende i 1900-folketellingen (kanskje hun alt var gift og hadde skiftet navn?), og det nærmeste gårdnavnet jeg kommer er Udland, Lyngdal, Lister og Mandals amt eller Udland østre/vestre, Valle, Søndre Undal, Lister og Mandals amt.Har noen en god idé - eller er flinkere enn jeg er til å søke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Har du hørt om Ualand i tidligere Heskestad komune nå Lund -Rogaland. Du vet jo fra historietimene at Ole Gabriel Ualand bodde der.Men der kan jo være et Udlanes også. Navnet Tea Thea var brukt i Heskestad,men var det forkortelse for Mathea eller noe sånt kansje? Skal ta en titt i bøkene mine om eg kan finne en passende kanidat.Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Fant ikke noen kanidat i Heskestad -etter en rask gjennomgang.Der er Ullenes på Rennesøy Rogaland,og er det en brei rogalandsdialekt som har fortalt at hun hette Udlanes så er det ikke utrolig at det er Ullenes,eller har du det skriftlig.Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Jeg har det skriftlig - spurte spesielt, faktisk, fordi jeg syntes navnet så sært ut. Har prøvd på Thea, Mathea, Dorothea etc, men leter i blinde, føler jeg.Skal spørre kilden en gang til om hun husker noe mer om farmoren sin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Mer informasjon!På søk etter 'fødested', ikke etternavn eller gardsnavn, kom det opp en 'Udlanæs', Rennesøy, Stavanger, i 1900-tellingen. Og kilden (som skal mase på sine slektninger etter dødsattest etc) mener å ha hørt noe om Rennesøy, Finnøy. Jeg har Finnøy-bøkene hjemme akkurat nå, og skal sjekke om det er en husmannsplass som bærer det navnet.Men jeg er fortsatt veldig interessert i hjelp! Kan den inngiftete bestille dødsattest fra Folkeregisteret når hun har navn og omtrentlig dødsår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Ikke umulig, men hun her Lenke har riktig fødselsår også. Og kilden hadde 1880 i dødsattesten - hun fant den!Da gjelder det å finne ut Theas foreldre - høres ut som bygdebok, synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.