Gå til innhold
Arkivverket

[#10002] Andrine Johansdtr. fra Hurdal glassverk


Gjest Rune Nedrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Nedrud

Kan noen gi meg opplysninger om denne Andrine Johansdatter, tjenestepike på glassverket i 1801, 23 år gammel. Hun ble gift med Gudmund Christiansen i 1802, begge arbeidet på verket.Hvor kan hun være født og hvem kan hennes foreldre være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Hun er nok datter av Johan Kith, mester ved Hurdals glassverk. Gudmund og Andrines datter Maria ble døpt 05.06.1803, og blant faddere finner vi Ricard, Johan og Catrine Keth. Kirkebøkene for Hurdal begynner 1777, men Andrine er nok født før 1777, hun står ikke blant døpte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Jeg tror det er lite sannsynlig at Andrine Johansdatter var datter av Johan Keith. For tida før 1777 er det mulig å bruke Lassens utskrift fra kirkeboka. En trykt utgave av denne finnes på Riksarkivet. Lassen har riktignok bare notert personer med slektsnavn. Men det holder jo bra for de utenlandske glassblåserne. I Lassens utskrift finnes to barn av Johan Keith født henholdsvis 1773 (Elisabeth Sophia) og 1776 (Johannes). Lassens notater er så langt jeg har kunnet kontrollere, usedvanlig nøyaktige og pålitelige.Johan var et forholdsvis sjeldent mannsnavn i Hurdal rundt midten av 1700-tallet. I folketellinga av 1801 finnes det bare noen ganske få personer ved navn Johan som kan være gamle nok til å være Andrines far. I tillegg kommer noen med navnet Johannes som også kan være mulige kandidater. Mitt tips er likevel at hun var innflytter i bygda. Andrine var et helt uvanlig navn i Hurdal. I 1801 var det bare Andrine Johansdatter som hadde dette navnet. Glassverksdriften førte til betydelig innflytting ikke bare av utenlandske fagarbeidere, men også av nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Hvis det finnes et skifte etter Johan Kith (Keith), kunne vi fått av- eller bekreftelse der. Det er i alle fall sikkert at denne Andrine må ha hatt en forbindelse til denne slekta. Hvor nøyaktige og pålitelige Lassens avskrifter er, kan diskuteres. Jeg har ikke inntrykk av at han har vært særlig konsekvent. Har arbeidet en del med jernverksslekter ved Eidsvoll Verk. Mange av disse har hatt og brukt slektsnavn fra bl. a. Kurland og Tyskland. Det er påfallende lite Lassen har fått med seg av disse fra kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Johan Keith døde i Vardal (Gjøvigs glassverk) og ble begravet 24.12.1811. Det finnes et skifte etter ham fra 1812. Jeg har sett på dette skiftet for noen år siden, men har dessverre bare notert noen av gjenstandene i boet og ingen slektsopplysninger.Hvis Rune eller Trond tar en kikk på skiftet, kunne det være interessant med opplysninger om hvor barna befant seg i 1812.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Det ser ut til at vi kan se bort fra at Andrine er av denne Kith/Keith-slekten. Hurdal Min. 4, 1828-45, s. 170, nr. 14: Smedenke Andrine Johannesdatter, 68 aar, d. 22.03.1829 og begr. 29.03.1829, 68 aar. Bosted: Glasværket. Etter alderen å dømme, skal hun være født 1760-61, og dette står i skarp kontrast til alderen som er oppgitt i 1801-tellinga. Her må jeg melde pass. Det er uansett av interesse å vite hva som står i skifte etter Johan Keith.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Hei TronHvis det også står 'Johannesdatter' istedenfor Johansdatter er det kanskje en større sjanse for at hun kan være hurdøling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Carsten Schanche

For en tid tilbake leverte jeg dette tema til en venn av meg som er interessert i glassverk og da spesielt Hurdal. Hun har skrevet ned følgende opplysninger som hun ba meg sende til deg: Gudmund Christiansen Bierke ungkar(FT 1801-Hurdal gl.v. 25 år-arb.ved glassv.)Gift 23-04-1802 i Hurdal m. Andrine Johansd. Gl.verk.pige (FT-1801-Hurdal gl.v.-tjenestepige 23 år). Gudmund død 24-08-1827-Smed på værket 54 år. Andrine død 22-03-1829-Smedenke 68 år. Skedsmo bygdebok bind III s.1005:Skifte i 1822 etter Peder Johannesen Gresserud - Skedsmo. Avdøde hadde søsteren Andrea Johannesd. g.m. Gudmund Smed, Hurdal Verk. Gudmund og Andrines barn: Maria døpt 05-06-1803 i Hurdal,konf.05-10-1817 i Hurdal. Fraflyttet 1827 til Toten-tjenestepige 27 år. Johane Katrine døpt 11-02-1805(finnes ikke i kirkeboken) konf. 08-10-1820. Fraflyttet 1844 til Eidsvoll-39 år. Gudmund døpt 08-03-1807,konf.05-10-1823,d.17-01-1825 - Smedens sønn på værket 18 år. Karen 06-01-1811,konf.22-10-1826. Fraflyttet 1844 til Christiania pige 33 år. Anne Christine f.22-07-1813 Christian f.09-11-1815,konf.23-10-1831 i Feiring. Kalles Christian Gudmundsen Bjerke. Dette er fra kirkebøkene i Hurdal. Det var det hun ba meg overbringe. mvh Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Tusen takk CarstenDette var verdifull informasjon. Jeg må antakelig da søke etter Peder og Andrines forfedre i Skedsmo kommune istedenfor i Hurdal.Takk igjenmvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Minken

Jeg har fulgt din leting etter Andrine Johansdatter. Ettersom 'Andrine Johansdatter /Johannesdatter' var et relativt sjeldent navn - i 1801-tellinga er det faktisk bare tre personer som heter det - burde hun ikke være helt umulig å finne. Jeg har funnet en mulig kandidat i oversikten over konfirmerte i Aker 1761 – 1805 som ble lagt ut på Digitalpensjonatet i november. Der er det en Andrine Johannisdatter som ble konfirmert i 1793. Alderen ble oppgitt til ”ved 16 ”, dvs. at den passer godt med Andrines alder ved folketellinga. Jeg tror det er sannsynlig at alderen som er oppgitt ved folketellinga er riktigere enn aldersangivelsen ved begravelsen. Det var jo ofte vanlig å ta litt hardt i når det gjaldt alderen for eldre personer. Merk også at hun fikk barn i 1815. det er jo ikke så sannsynlig i en alder av 52 år, hvis alderen ved begravelsen skulle være riktig.Andrines bosted oppgitt som Biørnstret. I 1791 ble en Peder Johannesen Biørnstvedt konfirmert. Ifølge Robert Skoglys database over plasser i Aker lå Biørnstvedt eller Biørnstræt under gården Ellingsrud.Her har vi altså en Andrine i riktig alder som har en bror Peder. Det trenger selvfølgelig ikke å være riktig søskenpar, men det burde være verdt å undersøke dette sporet nærmere.Plassen Græserud kan du finne i 1865-tellinga for Skedsmo. I 1865 bodde det en brukssmed der. Det kan tyde på at plassen hørte inn under sagbruket, dvs at Peder Johannesen kan ha arbeidet der.mvh Anne Minken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Plassen Græserud lå i Saugdalens skoledistrikt i Skedsmo. Her lå sagbrukene tett i tett. En mulig kandidat for Andrines bror Peder Johannesen kan være han som i 1801 var husmann og smed under gården Ryen, 25 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Takk for gode tips, Anne.Jeg skal forsøke å følge opp disse. Som du påpeker er det kun 3 Andrine'r i 1801, så løsningen bør ikke være altfor vanskelig. Når hun i tillegg skal ha en bror Peder, så ser løsningen 'grei' ut.Jeg skal selvsagt holde deg informert om eventuelle løsninger på dette.mvh Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.