Gå til innhold
Arkivverket

[#10003] Død i Brooklyn, New York.


Gjest Jon H. Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon H. Karlsen

Hei! Er det noen som vet hva som skjedde med nordmenn som bodde i Brooklyn og som døde på 1930 eller 1940-tallet? Var det en spesiell kirkegård i New York hvor de ble gravlagt eller ble de sendt tilbake til Norge? Var det avhengig av om de var amerikanske statsborgere og om de hadde gjenlevende slektninger i New York? Takknemlig for svar og tips. JON.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det var nok ikke 'en spesiell kirkegård' for nordmenn. Heller var det hvilket trosamfunn de tilhørte. Som regel adresse de hadde.Men, det er også slik i USA at det ikke er så mange kirkegårder, det er heller gravlunder, cemetery, som oftest private.I 1920 var det forresten registrert 10219 mennesker født i Norge i Brooklyn, Kings County,Hvem er det du leter etter? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon H. Karlsen

Hei Laila!Jeg leter etter August Lundberg f. 26. mai 1887 i Halden og kom til New York 1. gang 1918. Han var sjømann. Han giftet seg 8. november 1923 med Asborg Emilie Hansen, certificate of Merriage no. 23711 undertegnet Office of City Clerk, Borough Hall, Brooklyn. Han ble igjen i New York når resten av familien reiste tilbake til Norge i 1933. Siste livstegn fra ham var et brev i des. 1938, da bodde han fortsatt i Brooklyn. JON

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bernt Gammelsæter

Hei;Vi var i Brooklyn i mai i samme ærende uten å skjønne systemet. Men det er to store cemeteries i Brooklyn:Evergreen Cemetery 1629 Bushwick Ave Brooklyn, NY 11207-1849 (718) 455-5300De har alle på data og det er bare å ringe, her finnes Seamen's Ground, hvor vi fant vår, og hvor det er mange norske begravet.Den andre er Greenwood Cemetery 255 5th Ave & 25th St. Brooklyn, NY 11215 (718) 768-7300Denne ligger nærmere den gamle 'norske' boområde, de har et datasystem på stedet der du kan søke selv, men det er ikke lagt ut på nettet.Hvis du ringer slår de opp i en fei.Hilsen Ole Bernt Gammelsæter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei! Jeg fant mine på Holy Cross Cemetery, 3620 Tilden Avenue, Brooklyn, NY 11203.Etter mye om og men, så var det en jeg kjenner i USA som fant ut at de ble begravet her. Da jeg skrev dit, fikk jeg greie på hvor de lå (gravnummer etc.). Så kunne jeg sende et brev til de som var fester av gravstedet, via Holy Cross. De videresendte brevet for meg, og jeg fikk svar fra slektninger. Jeg syns det var veldig god service!Men det er ikke alle kirkegårder som 'gidder' å svare. Har også sendt brev til noen som jeg ikke har fått svar fra.Det er vel sånn i USA at en kjøper seg en plass på den kirkegården de syns det er 'koselig' å skulle ligge på. Denne plassen kjøper de gjerne flere år i forveien. Så det var liksom ikke noen spesiell tilhørighet av noe slag. Er enig med Ole at det eneste en kan gjøre er å ringe eller skrive brev.Lykke til! Hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Tom Jensen

Hi, I do not understand much Norwegian, from what I can make out someone is trying to get information on a Death/Burial between 1930-1940 in Brooklyn,NY? If this is correct I can tell you where to write.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.