Gå til innhold
Arkivverket

[#10005] Mogens Leene 1565-1640 Ringsaker


Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Er det noen som kjenner til opphavet til Mogens som levde på Leene i Ringsaker? Han skal være født i 1565 og døde på Leene i 1640. Hvem hans kone var kjenner jeg ikke til. Han hadde følgende barn: 1.Ole Mogensen By 1618-1670 gm Ales Lauritsdtr.Bratt 2.Knud Mogensen Hjelmstad gm Kari Marcusdtr. 3.Hans Mogensen Vinjue 1604-1680 4.Mikkel Mogensen Deglum 1610-1668 5.Jørgen Mogensen Leene 1600-1659 gm Berthe Børgesdtr Svenhoug 6.Sidsel Mogensdtr.Leene gm Torgrim Eriksen Hoelstad på NesNoen som har noe mer om denne slekten ? Jeg har det meste av etterkommerne tror jeg da.Men Mogens opphav og hustru vet jeg intet om,bortsett fra at hun kanskje het Eli? Nå ble desverre barna innført i hytt og pine og ikke etter alder. Men det får stå sin våge. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Du bør prøve noen av Christian Spangens mange artikler, heriblant også'Efterslekt av Mogens Leene på Ringsaker.' NST 11 (1948): 284-285 og 'En våbenførende odelsbondeslekt?' NST 13 (1952): 359-367.Mvh Lars Løberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei Lars! Mener å ha lest det meste av Spangens artikler. Har foreløbig ikke funnet svar der. Etterslekten er stor og stort sett kjent, jeg har til nå ført mine aner tilbake til 4 av barna.Jeg får kanskje lese Spangens artikler en gang til, det er endel år siden sist,og dengang var det en annen slekt jeg konsentrerte meg om. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hei, jeg tror ikke Spangen (eller andre) fant ut noe mere om Mogens Lenes opphav - men Spangen har dessuten en fin artikkel om denne slektens våpen i ett av de tidligste numrene av Heraldisk tidsskrift. Hilsen Tore H Vigerust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei igjen,nei jeg mener også at Spangen ikke hadde noen svar på Mogens sitt opphav,eller hvem hans hustru var. Det heraldiske tidsskriftet har jeg ikke lest,får se om jeg får tak i disse. Takk for info. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Restad

Hei Else! Det må sikkert være mange tusen etterkommere etter denne Mogens Leene. Har du alle ? Jeg har 4032, men ikke deg ? Har du meg ?hilsen Leif Restad 2055 Nordkisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei Leif! Nei jeg har ikke deg blant etterkommere sant å si har jeg ikke brukt så mye tid på å samle eterkommere,det blir noen tusen navn å holde styr på i 'pappeskene' mine! Neida jeg prøver å samle alt på data`n men det tar tid det også! Når det gjelder min slekt er både Jørgen,Sidsel,Knud og Mikkel 'Mogensbarn' mine 6xtippoldeforeldre,kun på min fars side som da blir slekten Ulven her i Ringsaker.Hvis du vil kan du godt få noen flere etterkommere etter Mogens. Men det får bli etter helgen,nå drar jeg til fjells i finværet. God helg ! hilsen Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

.... Er du interessert i resten, så bare syng ut! (Uten at dette hjelper deg det bøss i det du spurte om.)Til fjells i finværet, det hørtes fristende ut! Her høljregner det!Og--- Leif, det nyeste skuddet på vår Leenegren ble født 24.juni i år; Nicolai, sønn av nevøen min, Rune. Nå kan du plotte ham inn der han hører hjemme!Hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Restad

Hei Eva Gratulerer så mye ! Selvsagt skal Nicolai få sin berettigede plass i slektstreet.hilsen Leif (som knapt har PC'en på i tropevarmen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei begge to ! Jeg tror sannelig jeg skal benytte anledningen til å samle alle Mogens barn og barnebarn, det er nok flere enn jeg har oversikt over. Kan dere gi tilbakemelding hvis dere har noen flere enn disse ?Jørgen : 5 barn, Eli-Sidsel-Mogens-Ole-JørgenKnud: 3 barn,Mogens-Ole-MarkusHans: 1 barn,BertheMikkel: 5(6)barn, Eli-Mogens-Mikkel-Thure-Ole Jeg hadde faktisk ingen Mari !!Ole : 9 barn,Mogens-Ole-Niels-Laurits-Jørgen-Eli-Ingeborg-Sidsel-AlesSidsel: 4 barn,Eli- Erik-Mogens-OleDet hadde vært fint om dere kunne si ifra hvis noe var feil eller om det er noen jeg mangler. Hilsen Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest arild andersen

Hei Else Kari... Jeg ser at det er lenge siden det var noen innlegg på dette temaet.jeg kom til å se ditt tema for en stund siden i høstjeg skal visst ha aner tilbake til Hans Mogensen Vinju's datter Lisbeth født 1662 død 1739 gift med Torger Gundersen Skarløkken, VeldreHvis dette stemmer... har du meg i dine notater over etterkommere?For øvrig så kjenner jeg også til Leif Restad som har lagt inn et innlegg her. Han er nemlig tidligere nabo til mine besteforeldre og nå til et av mine søskenbarn.Da ser det ut til at disse slektlinjene muligens går tilbake til Mogens på begge mine foreldres sider.mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei Arild Desverre rant dette prosjektet ut i den berømte sanden,var noe annet som fenget mer sikkert. Hans Mogensen Vinju hadde altså en datter Lisbeth,jeg hadde bare Berthe som etterkommer. Vet du om det var ennå flere ? Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Mogens Leene's etterkommere, så lurer jeg på hvem (blant de nevnte i innlegg 10 ?) som er foreldre til den yngre Mogens Leene, født rundt 1665, igjen far til Dagfinn M. Leene (1709-1773) som flyttet til Stjørdal. Jeg antar at den yngste Mogens er barnebarn til ML nevnt i innlegg 1. Mine registreringer finnes på http://nermo.org/slekt/d0030/g0000000.html#I10398. Jeg håper på kommentarer til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Per: Jeg har selvfølgelig ikke noe komplett oppgave over Mogens Leines etterkommere, men Mogensen Jørgensen Leine, f ca 1639 var g 2 m Anne Daffinsdatter Lier, død 1739 fra Redalen. Jeg har bare reg ett barn - Jørgen, men skulle jeg lete, så ville jeg starte her! Disse var nå nordre Leine oppå Åshøgda i Ringsaker. Du ser Leinegarda når du passerer Rudshøgda. Mot vest, helt oppå toppen.Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Per: Jeg har selvfølgelig ikke noe komplett oppgave over Mogens Leines etterkommere, men Mogensen Jørgensen Leine, f ca 1639 var g 2 m Anne Daffinsdatter Lier, død 1739 fra Redalen. Jeg har bare reg ett barn - Jørgen, men skulle jeg lete, så ville jeg starte her! Disse var nå nordre Leine oppå Åshøgda i Ringsaker. Du ser Leinegarda når du passerer Rudshøgda. Mot vest, helt oppå toppen.Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Jeg må for ordens skyld legge til at det også er en kolloni med etterkommere i Asker. Se skal ha drevet sagverk. Her har jeg heller ingen oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Vel, uten overhode å gjøre krav på å ha registrert alle - tvert i mot - så har jeg ca 18000 etterkommere av Mogens, men det er datatelling og da er jeg sikkert tellet flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

hei Thor... Uten at jeg har greie på dette, men det synes jeg er et brukbart antall etterkommere i løpet av 13-15 generasjoner.mvh arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Fenriken (sendt fra Trondhjem til Holsten i 1762) kan vel godt være den Mogens Leene f. 1736 som var sønn av Jørgen Mogensen Leene f. 1698 på Nordre Leine, Åshøgda Ringsaker ?Denne Jørgen's _mulige_ yngre bror Dagfinn (Daffin/Daffyn) Mogensen Leene (1707/09-1773) bosatte seg altså i Stjørdal (g.m. Gjertrud Christine Parelius, som _kanskje_ kan være datter av Stjørdalspresten Jens Nielsen Parelius f.1682 i Nesset og Christi(a)ne Hansdatter Schade (1685-1763) ?).Dagfinn Leene og Gjertrud hadde barna Ingeborg Anna og Andreas, samt muligens (eldst ?) Mogens Lehne (1737-1819), kaptein i Trondheim, g. (før 1789 på Skånes i Skogn) m. offiserdatteren Petrine Mine Christine Cecilie Hermansdatter Bay (1754-1839) fra Verdal. 5 barn.Var det kanskje _denne_ (sistnavnte) Mogens Leene/Lehne som dro til Holsten i 1762 ? I 1801 er kaptein 'von Lehne', bosatt i Trondheim, og 7 Jun 1819 dør han på Munkholmen. Han ble døpt i Stjørdal 16 Mars 1737.Jeg holder en knapp på denne sistemann ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Hei, Ref (23) og (24)Dette er nok rette mann. Iflg Ovenstad så er Mogens Lehne, f.10.3.1737,og døpt 16.3. s.å. i Stjørdalen. Sønn av borger Daffin Mogensen Lehne(Leene), som var født 1709 på Ringsaker, en tid u.off. bosatt i Stjørdalen, gift m. Gjertrud Kristine Parelius. Mogen Lehne ble u.off i 1758 - Fenrik reforme ved 1.Trondhj. nasj.inf.regmt 11.3.1761. Fenrik ref. på u.offs gasje i Holsten fra 1762. Tjeneste der som art.off.. Lang karriere som 2.ltn og Pr.ltn ved Trondheim festning , Nærøiske komp. og Værdalske komp. Ble maj. og kommandør. og kommandant på Munkholmen. 1806. Oberst 1811. Død 7.6.1819.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.