Gå til innhold
Arkivverket

[#10007] Dordi Botn - utvist av rektor Marstrander 1895 - kvinnesak mm på 1930-tallet...


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

At jenter fikk noe større utdannelse var ikke vanlig oppunder Haukelifjell på slutten av 1800-tallet. Men så ble da også Dordi/Dordei/Durdei/osv Aslaksdotter Botn (født 27/8-1875) regnet som usedvanlig godt utrustet, og ble sendt til lærerskolen i Kristiansand, antagelig høsten 1895.Det gikk ikke så bra - hun ble ganske tidlig utvist av rektor Marstrander - angivelig av disiplinær/livsstils-grunner. Noe rektor Marstrander visstnok skal ha beklaget meget da han allerede hadde oppdaget vilke evner og muligheter som bodde i henne.Spørsmål nr 1: kjenner noen ‘Marstrander-forsker’, eller andre, til saken? Eller eventuelt til om arkiver fra skolen på den tiden finnes - og i tilfelle hvor?- - -Dordi døde 13/11-1933 på Ullevål sykehus i Oslo. Iflg nekrologen i Arbeiderbladet gjorde hun en innsats for ‘uheldig stilte’ jenter (stikkord: Varmestuer for kvinner / Herbergecentralen) i sine siste år, og skrev flere innlegg på Kvinnesiden i samme avis om dette emnet.I sitt siste leveår skrev hun bl a også advarsler mot Quisling og hans Nasjonal Samling. Og pro Arbeiderpartiet/arbeiderbevegelsen. Alt under navnet ‘Liv’.Samtidig heter det også at ‘... hennes artikler skildret livet blandt dem som har det vondest her i livet, alle de som vandrer hjemløse omkring. Og ingen kunne skildre det bedre enn henne. Hun levet deres liv med dem, kjente deres små gleder og deres store sorger...’Spørsmål nr 2 er: Er det noen som vet noe mer om denne tiden av hennes liv?Og spørsmål nr 3: Hvor var hun - og hva hendte henne - i tiden mellom lærerskolen og 1930-årene?- - -P.S.Dette er ‘dama til’ Jørgen Åsmundsen Grave. Se debatt nr. 7023...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Hun skal ha kontaktet redaktør Anna Bøe i kvinnebladet 'Urd' og hørt om hun kunne bidra med artikler eller annet arbeid ca 1897-1905, se debatt 10023...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Apelseth

Eg veit at det er skrive ein del om URD av kvinnelege litteraturvitarar, men kjenner ikkje nærare detaljar. Eg reknar likevel med at dette verket, særleg band 1 og 2, gjev eit utgangspunkt for vidare leiting:Irene Engelstad [et al.]: Norsk kvinnelitteraturhistorie, 1-3, Oslo Pax, 1988-1990.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

Hei !Jeg har sett i 'Urd' 1903-4 og 1905 samt 1906 (innholdsfortegnelsene til disse) og finner ingen Dordi Botn blant forfatterne der.. Hun kan jo ha skrevet under psevdonym og da blir det ikke lett å finne hennes artikler... Heller ikke noen initialer passer på henne....Tror du burde kontakte Universitetsbiblioteket i Oslo eventuellt Nasjonalbiblioteket for å få adgang til de resterende utgavene..Vennlig hilsenHege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Det skal finnes et psevdonymarkiv ved nasjonalbiblioteket, Statsarkivet eller universitetet (jeg er ikke sikker på hvor jeg har sett det). Kanskje det kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmarks

Statsarkivet i Kristiansand har arkivsaker helt fra den første tiden da lærerskolen startet,den nyere delen blir trolig deponert der til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

TAKK for alle innlegg og tips. Statsarkivet i Kristiansand er mail'et - så får vi se om det kommer noe svar...Dette pseudonymarkivet må jeg også se å finne ut av!Likeså Norsk Kvinnelitteraturhistorie.Kvinnebladet Urd har de faktisk så godt som komplett på Deichmann her i Oslo. På lørdag fikk jeg (også) gått igjennom årgangene 1901-1905 med samme resultat som Hege Sofie Bull - men årgangen 1906 slipper jeg å gjennomgå...Men nok en gang 1000 takk til dere alle!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.