Gå til innhold
Arkivverket

[#10009] Gravplasser i USA.


Gjest May Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest May Bjerke

Jeg ble litt nyskjerrig og lurer på hvordan det er i USA. I Norge er det jo slik at man betaler for en grav og man mottar brev fra kirken der man kan betale for xx år fremover.Hvordan fungerer dette i USA? Har selv vært i kontakt med en privat minnelund og fått vite hvor vedkommende ligger og navnet på den som arrangerte begravelsen. Men det jeg synes er litt pussig, er at de sier de ikke har adressen til vedkommende som arrangerte begravelsen. Jeg vil gå ut i fra at denne personen også betaler for graven eller er det ikke slik i USA?.Alle tips er velkomne, hilsen May.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ja, her i landet er det jo den motsatte ytterlighet: Over 700 kr. å betale i fornyelse hvert 5. år - det må jo være for å få folk til å gi slipp på gravene de har omsorg for.Det er selvfølgelig plassmangelen som er grunnen til dette, men det gikk kanskje an at folk i større grad tok i bruk de eldre gravene i familien og 'konverterte' dem til familiegraver? Hvorfor ikke la oldemor som ligger alene få selskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Möller Nordby

Minnes at noen fortalte meg at det fantes/finnes endelöse 'sletter' av graver som de faktisk så seg nödt til å flytte på. Lurer på om det var i San Fran. Amerikanere har forövrig problemer med å forstå vår skikk, og blir ikke så rent sjeldent skuffet når de kommer hit for å finne graven til sine forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Heisan! Må bare slenge meg på denne diskusjonen.Det er klart at det er synd at de sletter gamle graver, noe jeg for min del syns er fy fy! Når vi da ser at den gamle delen på Båstad Kirkegård ikke skal brukes lenger, hvorfor slette de gamle som er der? De trenger jo ikke plassen....Men, det var jo ikke det jeg hadde tenkt å fortelle nå da.... Jeg har halvparten av min familie i Holland. Da jeg for et par år siden skulle finne mine oldeforeldre (som døde i 1945 og 1960), så var de slettet for mange, mange år siden. Graver i Holland (nå var dette i Amsterdam, og plassen er jo ikke akkurat å skryte av) blir slettet automatisk etter 10 år hvis de ikke blir betalt for. En annen oldemor ligger ikke sammen med mannen sin i det hele tatt. Hun var enke i 40 år før hun døde. Hvor mannen hennes er blitt av er det ingen som vet lenger.Da min bestemor døde i 1996, var reglene i byen de bodde (Almere) slik at det var KUN EN person som skulle begraves i EN grav. Det var altså ikke mulig å 'reservere' plassen ved siden av, så min bestefar kunne begraves der senere. Så da Opa døde 3 år senere fikk han IKKE ligge sammen med Oma. Han fikk heller IKKE ligge på samme kirkegård, for der var det ikke plass lenger...Men, men. Det er lite å gjøre noe med. Men vi kan gjøre noe med det som foregår i vårt eget land. Nemlig sletting av gamle graver. Vi har forsøkt å redde Trøgstad/Båstad kirkegårder, men det er i bunn og grunn de som eier gravene som bestemmer. Hvis de ikke vil pynte lenger, så sletter de de i stedet. Det må vel kunne gå an å ha en grav uten at en må pynte så ille? Men det er nok mange eldre idag som ikke tenker slik. Det SKAL pyntes hvis en har et gravsted, og da slettes selv de fineste graver når de finner det for godt.Det er i grunnen synd syns jeg. Hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg sendte spørsmålet om USA-graver til en e-post venn i US, og fikk følgende svar:I can only refer to my mother-in-laws funeral a few years back.She was buried in an established cemetary outside Orlando.You have a choice where you want to be put to rest.First you go to the cemetary and pick a plot.Then into the office,where the manager pulls out the map,and show you what,s available.After you have decided,they fill out the papers.And believe it or not.You buy the site,just like you purchase a lot for a house.You receive a DEED,and they never describe it as a grave,but a piece of real estate.If there is a timelimit for how long you can lay there,undisturbed,I don,t know.All this is not tied to any church.My experience over here is that in the old days,they buried their dead on their property,private cemetaries. I assume it was different in the cities.Just outside Orlando,was a Swedish colony back in the mid-1800.They had their church,and cemetary.Well.Progress cannot be stopped,so quite a few of the graves are now paved over.Under Interstate 4.How disguisting.But I saw quite a few graves up in Vermont,all on private properties.This was from the early 1800.The sad thing was that people stole the grave stones.Very seldom will you find those graves in any church-register.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ingjerd:Litt synd om folk i Trøgstad og omegn føler at de må slette gravene bare fordi de ikke vil pynte. Jeg har lagt merke til enkelte steder, både i og utenfor Oslo, at bedene blir sådd igjen, trolig etter avtale med eierne, og så blir det senere en pen gressbakke der, slik som bakken rundt. Jeg synes det kan være et OK alternativ hvis man ikke kan/vil pynte. Gravmonumentet blir stående som før. En annen ting er at i hvert fall Oslos kirkegårder tilbyr planting for en pris, og det er det jo mange som benytter seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei. Jeg har bare et spørsmål jeg jeg syntes passet under denne rubrikken. Jeg står nå på farta til og reise til San Diego, California. Der har jeg en grav jeg har lyst til og oppsøke. Jeg har fult navn od dødsdato/ år.Har de kirke kontorer der som jeg kann forhøre meg om rett kirkegård/gravplass?MVH. Jorunn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

I hope Laila has been mis-informed about the paving over! Much effort has gone into relocating many thousands for highway and park construction in Chicago. Anyway, perhaps for those interested: see www.familytreemagazine.com, find the newspaper archive button( on lower right side) and look at the 4-18-2002 and 7-18-2002 articles. Roger. (fyi, google 'cemetery'--no a's in CEMETERY in America) (also CPL --Chicago Public Library would have books about relocations--see also www.newberry.org)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hi! I think there are several stories on cemeteries paved over. Esp., in Europe. And, Roger, I know about no A in cemeterey. My input I got from US, from Florida. ANd, you know what, after doing lots of e-mails back and forth from US, I must say, I am not impressed on americans and their writing skills :o)) I will not say I am 'purrfect' (well actually I am :o) but I was not born in US. When americans tell me that they loved it hear in Oslo, I give up....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N B Macdonald

Jorunn!Sidan du skriv 'kirkegård/gravplass', er du truleg klar over at gravplass ikkje trengs ha noko med kyrkje å gjere. Har du dødsattest eller 'obituary', står det som regel namnet på 'funeral home' / 'funeral parlor'. Finn du dette firmaet, vil du kunne få vite det du treng og meir til.Obit vil du kan hende kunne finne ved å vitje avisa, sidan du har datoen.God tur og lukke til! --Nina Beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.