Gå til innhold
Arkivverket

[#10011] Kirkebok Voss 1783 - bryllup Jørgen Andersen Dagestad og Ranvei Eriksdtr Nyre


Gjest Lars Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Jørgensen

Jeg har opplysninger fra FamilySearch om dette bryllupet. Troloving 7. april, vigsel 20. mai.Jeg lurer på om noen som har tilgang på selve kirkeboka kan opplyse noe mer, så som ektefellenes alder, foreldre etc.Videre har jeg grunn til å tro at moren dør i barsel når hun føder tvillinger (to jenter) ca. desemeber 1784 (dåp 19. desember - igjen fra FamilySearch). Dette fordi den ene jenta blir kallt Ranveig og fordi både hun og Eli i FT1801 er oppført som fosterdøtre til Anders Jørgensen Dagestad 80 år (født ca. 1721) - dette er sannsynligvis farfaren. Faren Jørgen Andersen finnes heller ikke i FT1801. Dersom noen også har opplysninger om død for Anders og Ranveig I setter jeg pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Det var en liten feil: Datoen for vigselen har jeg selvsagt fra digitalarkivets egne sider over bryllup på Voss (men vi finner det også på FamilySearch - da uten dato).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Døde på Voss 1771-1817:Wangs Sogn Festo Nov: Anni - Ranvey Erichsdatter Dagestad f 29 aar 3 muder 1785 (dette er vel 1. nyttårsdag - 1.1.1785).Wangs Sogn Dom5 a Pasch: Jørgen Anders: Dagestad m 45 aar 3 m: 1795Og farfar: Wangs Sogn 3de May Anders Jorgensen Dagestad m 83 a. 1804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Og hvorfor slo ikke jeg opp i denne basen selv??? Men takk skal du ha, Heidi. Tallene du kommer med her får vel også min teori til å stemm rimelig bra?Har vel døpt barna straks og så ventet 10 dager med å begrave moren. Hva var tradisjonen for morens bregravelse når hun døde i barsel? Noen som vet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Når det gjelder vielsen, vil man vanligvis ikke få alder på brudepar eller navn på fedrene deres på 1700-tallet. Dette begynte man å føre på begynnelsen av 1800-tallet. Det man derimot ofte får vite er navnet på forloverne. Forøvrig kan jeg informere om at konfirmantene fra Voss begynner allerede i 1753 og holder på å bli registrert frem til 1775. Det samme gjelder 'hullet' med de døde på Voss mellom 1754-1771. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Vossaboki 4, s. 473 : Jørgen Anderson Dagestad,f. 1752, d.1795, g.1783 m. Rannveig Eiriksdr. Nyre, f.1755, d.1785. Tvillinger 1784, Rannveig og Eli.Jørgens foreldre, Anders Jørgenson f.1723, d. 1804, g.1750 m. Kristense Klasdr. Mosefinn ,f.1730, d.1807.Rannveigs foreldre : Eirik Person Nyre f. 1724, d. 1791, g. 1748 m. Ragnhild Andersdr. Midttun d. 1803 , 77 1/2 år gamal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Ættebøkene av Kindem, Vossaboki, omfatter de fleste gardene på Voss. Det er 4 bind. Jeg vil anbefale deg å låne de på biblioteket. De kan sikkert lånes via fjernlån. Du kommer inn i Miltzows ætta via Kristense Klasdr.Mossefinn, Det finnes et eget hefte om denne slekta.MVH. Britt D. Hjeltnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.