Gå til innhold
Arkivverket

[#10012] Vigsten - förekomst i Norge?


Gjest Olle Elm
 Del

Recommended Posts

Gjest Olle Elm

Det fornnordiska namnet Vigsten också stavat Vixten är mycket ovanligt i Sverige. Är nyfiken på om det förekommer i Norge? Enligt Nordiskt runnamnslexikon kan förleden Vi inte säkert särskiljas från förleden Vig eftersom slutkonsonanten i Vig kan tänkas försvagas i uttalet och lämnas omarkerad. Jag antar därför att namnformen Visten kan vara samma namn även om förleden vi:s betydelse är en annan. Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej Sissel, Tack för svar. (Länken fungerar dock ej för mig.) I Anne Volqvartz-diskussionen gjorde Du ett inlägg från Norsk personnamnleksikon. Har Du tillgång till den vore det intressant att se vad som anges om namnet Vigsten. För Dig och andra namnintresserade vill jag nämna att Nordiskt runnamnslexikon http://www.dal.lu.se/runlex/index.htm , som jag nämner ovan, omfattar också norskt material! Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Hei!Jeg skal slå opp i Norsk personnamnleksikon i kveld. Jeg har litt problemer med å få lagt inn linker her, men hvis du går på .ssb.no med www foran, velger bokstaven N, og deretter navnestatistikk, skulle du komme fram til den samme linken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Sissil! Hvis du passer på når du legger inn link mellomrom foran og mellomrom bak og pass på å ikke få linjeskift eller kolon eller komma så bør det gå slik http://www.ssb.no/emner/00/navn/ denne bør virke. ALtså, ingenting annet enn selve url'en. Men,jeg er helt enig med deg... ikke lett å lage linker lenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg trodde jeg var så flink og hadde dobbel linjeavstand både før og etter, men jeg var visst ikke det allikevel. Prøvde en gang til, med 3 linjeskift etter, men da kom linken opp med litt av kildeteksten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

En av de største gårdene i Norge i middelalderen het Vegastein - som kanskje i noen tilfeller kunne skrives / staves Vigsten. Gården var eid av Oslo biskopstol. Men nå er gården i Sverige - og heter Västen (Hjertum kommun). Hilsen Tore H Vigerust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det forrige innlegget mitt var helt misvisende ! Västen ble ikke stavet med 'g'. Eldste staveform var Væstein (1390-tallet). Dermot ble Veien på Ringerike stavet på samme tid som Vegarstein, og det var for denne, og eventuelt andre gårders vedkommende, at det kunne finnes staveformer med en 'g' som nå er borte. Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej Tore, Tack för Dina inlägg, även om det blev 'misvisende'. Namnet är just av den typen att det, i alla fall i Sverige, bl a beläggs i ortnamnsforskningen. Det finns ett Vixtenstorp, belagt i trakterna kring Nydala upprepade gånger från 1336 då det tillhörde Gjurd Tordsson (horn), vars bror var prosten Håkan i Hjälmseryd. Detta Vixtenstorp heter i dag Virstorp och ligger i Vrigstads sn. Uppgifterna om detta finns i Anbytarforum, under 'Språk, ord och namn: Personnamn: Förnamn T–Ö: Vigsten' lämnade av Torleif Ericsson, som varit aktiv i diskussionen. Han är den som rapporterat om Vixten Birgersson (kluven sköld) och dennes far Birger Vixtensson nämnda i Norra Vedbo under 1300-talets första hälft. Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg sjekket navnet i Norsk Personalnamnleksikon, og der sto det ikke, heller ikke noe som lignet. Jeg skal være oppmerksom på navnet når jeg går gjennom gamle kilder - kanskje det dukker opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej Sissel, Stort tack för Din kontroll av Norsk Personalnamnleksikon. Än så länge verkar det alltså som om namnet även är (mycket?) sällsynt även i Norge. Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Apelseth

Namnet Vigstein finst i namneboka til Eivind Vågslid: Norderlendske fyrenamn. Namnebok (Eigen utgjevnad, Eidsvoll 1988.) Her skriv Vågslid, s. 400: 'Vigstein m., hard stridsmann. Sjå Vig- og -stein. I eit bortkomi gardnamn J Vikstæins rudi Bohuslän 1391, Vigsten og Vicstind um tvo menn i Rogaland 1519-21, gsv. Vig-, Viks-, Vixten 1307-1484.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej Arne, Stort tack för boktipset! Jag sökte i Libris och fann boken, som alltså går att låna i Sverige: författare: Vågslid, Eivind, titel: Norderlendske fyrenamn : namnebok, ort/förlag: Eidsvoll : E. Vågslid, utgivningsår: 1988,Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.