Gå til innhold
Arkivverket

[#10017] Askild Aadland/ Meland - Hordaland.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

I gamle papir og notater fra gården på Nore Aadland finner jeg navnet Askild (Askjel). Jeg vet ingen ting om denne personen, jeg konstanterer at hans qvinde Helge Olsdatter ble jordfestet ved Meland kirke 12.5.1726 med oppgitt alder på 50 aar. I bygdeboken for Alenfit finner jeg en Villum Askjelson Ådland gift med ei Kirsti som kom fra Alvær i 1747. Dette antar jeg må være sønn til Askjell.Så finner jeg fra Erstad i Alversund:Ivar Johannisen gift med Anna Larsdatter Øyjord i Meland dtr. av Lars Øyjord Mæland.Dette paret har i barneflokken hatt en sønn med navnet Askjel f. 1683. Kan dette være den forannevnte Askjel? Spørsmålet er også, hvor ble Askjel og Lars utav? jeg kan ikke finne de gravlagt noen steder. Finnes de oppklarend gode råd i DIGITALARKIVET?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I 1701 tellingen på gården Nordre Ådland finner du Aschild Iversen 16 år oppsitter sønn og hans far Iver Johannison 66 år.Dette er nok trolig den samme Iver Johannison du har funnet gift. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk for ditt svar Rune. Ja jeg hadde nok mistanke om han var sønn til denne Johannis, men jeg lurer frykteligt på hvor de har tatt veien. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk for din opplysning Rune, jeg grubbler over hvor det har blitt av denne familien. Gamle dokumenter forteller intet. Jeg har pløyet 'Gard og Ættesoga for Alenfit'.Forfatteren Nils Hjelmtveit meiner dei har flytta ut, ein fin ikke Lars Øyjord eller datteren gravlagde noen steder i området. Jeg har begynt å lete etter Ivar Johannisen. Sønnen Askill er også sporløst borte. Jeg hadde håpet på å finne ut hvor disse personene tok veien. Jeg leser utav denne ættesoga for Alenfit, at noen fra gardane på Alvær har dratt til Davanger og Strusshamn på Askøy, kan det tenkes at denne familien også har dradd til Askøy? Om noen har søkeregister for Askøy, er det kansje håp om å få bekreftet eller avkreftet denne teorien. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.