Gå til innhold
Arkivverket

[#10018] Søren Corneliussen, f. ca. 1782 - i Christiania 1801, senere Toten


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Søker opplysninger angående hvor Søren Corneliussen kom fra, og om hans opphav.Søren skulle altså ha vært født omkring 1782, og ved f.t. 1801 bor han i 'Grændse Gaden No 363' i Christiania, som læredreng hos farvermester og edikkfabrikkør Jens Kristoffer Delphin.21.10.1807 blir han gift på Toten, og bosetter seg på Hoffsvangen som farver. Hans kone, Ingeborg Mikkelsdatter, var i 1801 tjenestepike hos bataljonskirurg David Lorentzen, og Søren og Ingeborg blir hans testamentariske arvinger (arver huset på Hoffsvangen). Det nevnes et annet sted at David Lorentzen testamenterer til Cornelius Jensen - som kanskje er Sørens far.I en stygg rettssak fra 1810 nevnes også blikkenslager Jon eller Johan Corneliussen i tilknytning til folka på Hoffsvangen. Kan han være en bror av Søren?Flere spor har vi for tida ikke, så jeg håper noen kan bidra med å finne Sørens opphav. På forhånd takk for all hjelp!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Navnet Cornelius har jeg sett er brukt en del i Modum, Hurum og Drammen, i det hele tatt i strøkene rundt Drammen. Men navnet finnes jo andre steder også, så det kan jo bli litt leting. Navnet finnes helst i kystnære strøk, etter det jeg har sett. Uansett: SÅ mange personer ved navn Søren Corneliussen tror jeg ikke det var som var f. omkr. 1782.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.