Gå til innhold
Arkivverket

[#10020] Laura Sophie Olsdtr. født 28-7-1851 i Kristiania, men hvor?


Gjest Anne Elisabeth Myrvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Jeg har tidligere, i april i år, nevnt min oldemor Laura Sophie Olsdtr. i innleggene 8872/8982. Laura Sophie skal ifølge konfirmasjons og vielsesinnføring pluss i FT 1900 være født i Kristiania den 28-7-1851.I FT 1865 er hun oppført som legdslem på gården Klever i Spydeberg. Ved konfirmasjonen 2-10-1866, fortsatt i Spydeberg, er hennes foreldre oppført som Ole Herviksen eller Henriksen og Anne E. Gautesdtr. Ved FT 1900 er hun bosatt med familie i Kristiania.Jeg har sjekket microkort for Vår Frelser/Oslo Domkirke, som jo var den eneste sivile menighet på det tidspunkt. Videre har jeg sjekket Garnisonsmenigheten pluss Kristiania Tukthus. Jeg har også sjekket Aker fordi noen av de som var født i forstedene oppgav Kristiania som fødested når disse senere ble innlemmet i byen. I tillegg har jeg søkt på FamilySearch, men der finner jeg kun giftemålet hennes i Spydeberg 27-11-1856 med min oldefar Edvard Christiansen. Foruten dette har jeg vært i kontakt med Oslo byarkiv i forhold til utplasseringen av henne som legdslem, men uten positivt resultat.Har noen tilgang til noen av disse kildene og kan se etter fødselsoppføringen for meg. Selv om jeg har brukt mange timer på dette kan jeg jo ha oversett noe. Har noen forslag til andre måter jeg kan få vite om fødselsdato er riktig, riktige navn på foreldrene eller få vite fødestedet hennes på tas dette imot med stor takk.Jeg vet altså hvor og når hun er konfimert, gift og hvor hun oppholdt seg ved FT 1865/1900, men ønsker så sterkt å få vite hvor hun er født og rett navn på foreldre. Kanskje kan jeg da på sikt finne ut hvorfor hun senere ble legdslem i Spydeberg. Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Hei!Takker for responsen i sommervarmen. Nå føler jeg meg litt dum når jeg må spørre hva Fødselsstiftelsen er. Den har jeg faktisk ikke hørt om før. Takknemlig for svar på hvordan jeg skal gå frem for å finne opplysninger i denne.Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Fødselsstiftelsen var på RIkshospitalet, masse søte små ble født der. Selvsagt særlig av enslige mødre, men også dersom det var komplikasjoner.Som du ser av linken nedenfor, så eksisterte denne fra 1818 til langt ut i ny tid. Og, særlig når din Laura Sophie ble 'legdslem' kan FS RH være et godt sted å lete....Du kan lese om denne her Lenke og husk en bitte bitte liten detalj ALDRI føle seg dum! husk at du må lære for å vite, og hvem i all verden skulle fortelle deg om den institusjonen?????Jo mere man vet, jo mere vet man at man ikke vet....(aldri blir det hælja heller grumph!) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Takk for svaret, Laila. Ja som du sier hvordan skulle jeg vite det, jammen er godt at man stadig blir klar over nye kilder. Nå blir det spennende å se hvor dette fører hen. Skulle noen 'sitte' på dette materialet så er det lov å titte etter fødselen for meg. Når sommeren er over og formen min er bedre så får jeg prøve og komme meg en tur på Riksarkivet.Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Jeg flytter innlegget mitt litt oppover igjen. Jeg lurer på om noen har tilgang til microkort for Rikshospitatet og Kvinneklinikken (Fødslsstiftelsen)eller har mulighet til å se etter en gang de er på Riksarkivet da jeg for tiden er veldig lite 'mobil'. Min Laura Sophie/Sofie Olsdtr. skal altså ifølge konfirmasjons og vielsesinnføring plusss i FT 1900 være født den 28-7-1851 i Kristiania. Og som dere ser av det over er dette den muligheten som står igjen. Kan noen hjelpe meg og gi meg de opplysninger som måtte stå der er jeg veldig takknemlig.Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Nå har jeg, ved hjelp av en snill ektemann, endelig fått bekreftet at min Laura Sophie Olsdtr. er født 28-7-1851 på Rikshospitalet. Så da er det bare og bli frisk igjen og finne nye utfordringer å jobbe videre med. Takk for hjelpen Laila. Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.