Gå til innhold
Arkivverket

[#10030] Kongens los i 1801- Var det én eller flere?


Gjest Magne Godberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Godberg

I 1801 kalles Anders Christensen Møller kongens los. Mitt spørsmål er om alle loser kunne bli kalt 'Kongens los', eller om det var noe spesielt med nettopp denne losen. Kanskje noen kan kaste lys over dette?Hilsen Magne 1801-telling for 0218 Agger. Post 129 av 473/6898 totalt i databasen129 Aggershuus Agger Smalgangen No 83 1168 Anders Christensen_møller Huusbonde 68 1 ægteskab Kongens los M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg regner med at alle statlig ansatte loser - i losvesenet - ble kalt for Kongens loser, eller også Hans Majestets loser, osv. Det var mange av dem, bare på strekningen fra Svinesund til Egersund var det 400-500 stykker per 1732, ifølge en losrulle. Som forøvrig - riktignok i utdrag - ligger på mitt websted www.vigerust.net under Bybefolkningen/Riksdekkende kilder. Da jeg ikke kjenner til noen privat losvirksomhet (som nok allikevel kan ha forekommet), er svaret på spørsmålet ja med forbehold, (nesten) alle loser var kongens loser. Hilsen Tore H Vigerust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.