Gå til innhold
Arkivverket

[#10034] Folketellingen 1801 - Møre og Romsdal - Astad


Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kvien

Jeg har forgjeves forsøkt å finne gården Astad i Øre under folketellingen for 1801. Gården finnes for manntallet i 1666, og folketellingene for 1865 og 1900. Er det mangler i tellingen, eller er jeg helt på jordet?mvh. Tor Kvien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Inntil 1812 sognet Astad til Kvernes prestegjeld. Nå er det dessverre slik at FT 1801 for Kvernes ikke inneholder gårdsnavn. Derfor er det ikke så lett å finne Astad, men den er nok med likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Gardsnavnene finnes i tellingen. Papirkopiene av FT1801-Qværnes står på lesesalen på Riksarkivet, og der står det angitt gardsnavn for hver side i tellingen.Hvorfor det ikke er lagt inn, vet jeg ikke. Se også mitt innlegg nr. 9785.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Du har heilt rett, Tore. Namna har nok forsvunne under ei samanslåing som Kvernes måtte gjennom ein gong på 70-talet. Me skal sjå om me klarer få det på plass att.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Tore Kristiansen

Nå har jeg nettopp oppdaget at gardsnavnene også finnes på mikrokortene over FT1801 Qværnes. Mitt lokalbibliotek har, fra tiden før internett, mikrokort over FT1801 (bare Nordmøre), og da vi sjekket disse, fant vi at gardsnavnene står der, og flere steder også husmannsplasser. Sjekket ikke Astad spesielt. Alternativet er å dra på lesesalen på Riksarkivet, hvor gardsnavnene også kan finnes i papirutgaven. Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Hvordan går det med å få disse på plass i den digitaliserte utgaven på DA? Er det lavt prioritert? Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Knut Olav Hoset

Hei, jeg henger meg på og spør om det er noe håp om at gardsnavnene i FT1801 for Kvernes vil komme på plass snart? Knut olav Hoset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Jeg vil tro at gårdsnavnene vil komme på plass når korrekturen av 1801-tellingen er ferdig.1801-tellingen blir gjennomgått på gårdsnivå for å få på plass manglende gårdsnavn og rette opp i feilregistreringer. Dette arbeidet foregår i Riksarkivet hvor originalen ligger. Jeg vet ikke når dette arbeidet er forventet ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.