Gå til innhold
Arkivverket

[#10035] Niles Olsen Svarthumble p.t. Sundhordvig..Kinn. S & Fj.


Gjest Reidun Berge Haugs
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Berge Haugs

Hadde for en stund tilbake et innlegg der jeg lurte på hvem som var foreldre til min tipoldefar Ole Nils. sunnarvik. Yngve Nedrebø løste det for meg.Nå står jeg fast på hvem foreldrene til faren til Ole var.Det jeg vet om han er: Ungk. Niles Olsen Svarthumble p.t. Sundhordvig, gift i Kinn 27 mars 1834 med enken Anne Marcusdtr. Sandvig. Han var da 26 år gammel, så da må han vel være født rundt 1808Med vennlig hilsen Reidun som X-er fingrene i håp om at noen klarer å hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kate Øren

Nils Olsson kan vere son til Ole Pederson Svarthumle. Ole vart fødd 6/10-1786. Foreldra var Peder Torgeirson, f. 1731, og Karen Andersdotter, f. 1741.Han kan også vere son til Ole Absalonson Svarthumle og kona Marte Ivarsdotter.I mitt arkiv ser eg at Ole Nilsson Sunnarvik har ein son Ole fødd i 1833. Han er igjen far til Andreas Olsson S. fødd 1874.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser i Fylkesarkivet Sogn og Fjordanes database at Niels Olsen i 1834 står oppført med fødested Svarthumble.I så fall burde Kates forslag om Ole Absalonsen og Marte Ivarsdatter stemme.Men for å være helt sikke bør du sjekke kirkeboka vedr. giftemålet.Der står farens navn oppført. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kate Øren

Nils var son til Ole Absalonson. Skifte på garden Langedal 10. mai 1842 etter avdøde pike Birtha Absalonsdotter til syskjena Ole Svarthumle, Daniel Langedal, Lars Tonheim, Malene Sunnarvik, Elisabet Engebø og Giøe Agledal.Ole A. var då død. Han vart fødd kring 1757 (etter FT i 1801) og var gift to gonger: med Johanne Johannesdotter og Marte Ivarsdotter. Han hadde 9 born: Simon Sunnarvik, f. 1795 Absalon Svarthumle, f. 1797 Christian Svarthumle, f. 1800 Rasmus Svarthumle Nils Sunnarvik, f. 1808 Johanne Ramsdal, f. 1783 Anne Espeset, f. 1789, g.m. Elias Ivarson Espeset Ida Humlestøl, f. 1792, g.m. Anders A. Humlestøl Synnøve Hovland, g.m. Erik O. HovlandshavnOle kom altså frå Langedal, og foreldra var Absalon Larsson og Kari Olsdotter.Marte Ivarsdotter, som er mor til Nils, kan ha vore dotter til Ivar Rasmusson Svarthumlestøl. Den moglege broren Anders Ivarson S. var 40 år i 1801.Eg har har ein god del opplysningar om Langedalsætta; hvis du då ikkje er meir interessert i å leite deg fram på eiga hand :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

TUSEN TAKK FOR HJELPEN.Kate: En stoor klem til deg! Jeg hadde satt utrolig stor pris på opplysningene, hadde det vært mulig å sende de via e-post? I tilfelle er adressen:reidunberge@hotmail.comKlemmer fra Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kate Øren

OK, men det er ei lita nøtt likevel. Absalon Larsson har eg alltid trudd var son til Lars Olsson Langedal. Det er han ikkje. I skiftet etter Lars i 1734 er berre tre søner nemnde; Ole, Elias og Steffen. Eg har ikkje funne ut kven Absalon var og kvar han kom frå - faktisk er det eit lite mysterium. Det er mogleg at han var frå ei anna bygd og gifta seg med ei dotter til Ole Larsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiJeg har registrert en Absalon Larsson, død i Langedalen i 1785. Hvis dette er samme person har jeg foreldrene hans som Lars Andersson og Gjøe Persdatter. Lars skal være født på Skei i Naustdal ca. 1665 og døde på Skei i 1726. Gjøe har jeg bare som død på Skei etter 1752. Opplysningene kommer fra Naustdal bygdebok II side 50 og fra manntallet for Nordre Bergenshus for 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.