Gå til innhold
Arkivverket

[#10036] Hannah Olsson, Sioux Falls, f. 20.okt. 1867 i Norge; i Fana?


Gjest Åse K. Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Åse K. Kristiansen

Ovennevnte dame døde 25.juli 1930, og brukte dette navnet i Statene. Ved vielsen Sioux Falls i nov.1888 ble navnet skrevet Hanna Olsen, ved en folketelling i Sioux Falls ble det skrevet Yohanna Olsen. Hun er registrert innvandret til USA i 1888. I hennes 'Obituary' står det at hun har en bror i Massachusetts og en søster og bror i Oregon. Hun var enke da hun døde, mannen Nils Olsson døde i 1923, og hun hadde flere barn.Etter mange søk i DA og andre steder har jeg funnet en meget aktuell kandidat, nemlig Johanne Karoline Olsen, f.1867 i Birkeland, Fana av foreldre Jonas Olaus Olsen, møller, bestyrer av mølle, og Karoline Elisabeth Ellingsdtr., begge bosatt på Midttun, Fana. Begge er født i Alstahaug, Nordland.Er det noen som har mulighet for å sjekke fødselsdatoen på Johanne Karoline? Selv bor jeg i 'hutaheiti', har ikke mikrofilmleser, biblioteket har heller ikke noe slikt, så jeg ber så pent om hjelp. Vennlig hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Åse! På familysearch Anna JOHANSEN Sex: F Event(s): Christening: 15 Jul 1866 Birkeland, Hordaland, Norway Parents: Father: Jonas Olaus OLSEN Mother: Karoline Elisabeth ELLINGSDRPetra JOHANSEN Sex: F Event(s): Christening: 15 Oct 1871 Birkeland, Hordaland, Norway Parents: Father: Jonas Olaus OLSSEN Mother: Karoline Elisabeth ELLINGSDRJohanne Karoline JOHANSEN Sex: F Event(s): Christening: 22 Nov 1868 Birkeland, Hordaland, Norway Parents: Father: Jonas Olaus OLSEN Mother: Elisabeth ELLINGSDREdvard Johannes JOHANSEN ex: M Event(s): Christening: 19 Jun 1864 Birkeland, Hordaland, Norway Parents: Father: Jonas Claus OLSEN Mother: Elisabeth ELLINGSDR Johanne Karoline Olsen emigrerte i 1888 som Møllers datter. Karoline Elisabeth Olsen emigrerer 1905 'mølleeiers enke', sammen med sin datter Mathilde Ottilie Lenke tror nok du kan regne med at dette er rette folket.. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Tusen takk, Laila. Hvem skulle ant at FamilySearch brukte Johansen som etternavn når faren heter Jonas. Alle barna brukte forøvrig Olsen som etternavn ved utvandringa. Men så spørs det da om det er henne som brukte navnet Hannah Olsson i USA. Ifølge datterdatteren, som er min kontakt, var Hannah født 20.okt.1867, fødested ikke oppgitt. Dette ifølge Hannahs sønner. Hannah var gift med Nils Olsen Romslo fra Haus, f.1857. Om han står det: 'Utvandret til Amerika 1882. Gift med ei jenta fra Nesttun, Fana.' (Fra bygdeboka, sitert på Jan's Family Page.) Alt stemmer så veldig godt, så nær som fødselsåret. Jeg tror at Johanne er Hannah, men vil datterdatteren tro det? Takk igjen til deg, Laila. Solrik hilsen fra Åse i nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg tror også at dette er rett person. Årstall kan gå galt i overleveringer, og særlig i de tider, folk kunne jo nesten ikke lese/skrive, og langt fra snakke engelsk.....For å søke på Familysearch, prøv også bare fars navn (for-etternavn) og mors fornavn! Jeg prøvde også med mors ene så det andre fornavnet, og svisj!' LailaLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Jeg fant henne straks jeg søkte med de opplysninger du gav i første innlegget ditt. Ellers har jeg trålet FT og Emigranter fra Bergen og sammenlignet med de opplysninger jeg har fra USA. Kan jeg referere til deg som 'experienced researcher agrees to my conclusion'? Men det hadde jo vært greit å vite fødselsdatoen, om den stemmer, selv om ikke årstallet stemmer. Ett år fra eller til er jo ikke noen uvanlig feiltakelse. (Jeg svarer litt seint, har vært på blåbærtur i mellomtida).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Johanne Caroline ble født 20. oktober og døpt 22. november 1868 i Birkeland kirke. Foreldre Møller Jonas Olsen og Elisabeth Ellingsdtr., Indre Hope (Fana Mini A12, 42)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Her er sikkert broren , Evard Johannes, som bor i Massachusetts ved søsterens død.Digitalarkivet: Emigrants from Bergen 1874-1930. [467017/483] Bergen 1320 1903 April 23 Edv. Johs. Olsen (Olaussen) m G Farmer 39 1864 Fane Askøen Boston Mass. DominionGeir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Da er det vel fot i hose, Åse. Jeg likte forresten 'experienced researcher agrees to my conclusion' så den kan du bruke (fnis!)Lykke til!!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Vidar! Hjertelig tusen takk! Det var akkurat dette jeg håpet på. Takk også til Geir og Laila. Jeg har funnet to brødre og to søstre samt moren til Hannah som alle utvandret til USA, men den ene søstra og mora må vel være døde før 1930. Jeg er spent på hva datterdatter til Hannah sier nå når vi har fastslått identiteten til hennes bestemor. Ha en fortsatt nydelig sommer alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.