Gå til innhold
Arkivverket

[#10041] Guttorm Begby, f. 1652, Skjeberg


Gjest Nils Axel Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Axel Braathen

Jeg leter (også) etter opplysninger om både forfedre og etterslekt til Guttorm Begby, som skal ha blitt födt 1652 i Skjeberg.En sönn skal ha vært Leeg Guttormsen, födt 1678 og död 16.12.1759, som skal ha vært gift med en Marthe Toresdatter. Jeg tar gjerne imot opplysninger om hennes forfedre også.Vennlig hilsenNils Axel Braathen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jon Gunnar Grimstad

Dette er kanskje feil person, men ettersom navnet er det samme...:Jeg har en Guttorm Olsen Begby f. 1638. Begby er i Borge, grenser til Skjeberg. Hvor han er født vet jeg ikke. Jeg har ikke undersøkt i kirkebøkene om Guttorm. Dette er opplysninger jeg har fra Gårdshistiorien om Grimstad i Torsnes, Borge. En sønn er Hans Guttormsen, d. 1746 på Grimstad.mvh. Jon Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Forfedre til Marte:Thore Bjørnsen Årum og Livia Foreldre til Thore: Bjørn Årum og Birgitte IversdatterI kildene som er skrevet om nedenfor finner du MYE data.. dvs fødselsår og barn osv... Kilder: (med en utfyllende del om etterslekten til Leg og Marte) Aner i søndre Østfold I og II av Erik Martin Grønnerødnettsted: http://www.thalberg.no (denne siden er for tiden under konstruksjon.. men hvor lenge??)Med hilsen Torunn Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Hei igjen, og takk for opplysningene, Torunn!'Dessverre' har jeg i mellomtiden fått tak i bøkene til Grønnerød -- og ut fra hva jeg har funnet der ser det ut til at mine forfedre nedstammer fra Leg Guttormsen Begby's første kone, Anne, og deres sønn Halvor Legsen Lilledal. Halvor ble gift med Johanne Syversdatter Laverød. Dine opplysninger om Marthe ser derved ikke ut til å berøre meg direkte.Grønnerød oppgir bare Anne's fornavn. Hvis noen kjenner mer til henne, ville jeg selvsagt sette pris på å få høre om det.Grønnerød skriver ellers at Syver Olsen Talberg og Kirsten Gjermundsdatter var foreldrene til Johanne Syversdatter Laverød. Jeg ville sette stor pris på flere opplysninger om disse personene også.Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg har funnet litt mer... I en bok som heter Anetavle skrevet av to personer som heter Billing, utgitt i Oslo 1990, så er det også en link til Guttorm Begby. (Er ikke helt 100% sikker, men jeg så igjennom mine egne refranselister og jeg mener jeg husker noe om vedkommende der. ) Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Hei -- og takk for opplysningen, Torunn!Jeg gjorde et sök hos Kvasir og fant en referanse til 'Rosensverdslektens forfedre og anetavle' av Billing Hansen på hjemmesiden til Ski Slektshistorielag. Tror du det er denne boken du viste til?Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Vel det er en bok av de som kun omhandler Rosensverdslekten og den boken bygger på en bok som heter 'Anetavle - over Ole Edvard Billings og Andrea Marie Forsetlunds forfedre ' Skrevet av: Bent Billing Hansen og Vidar Billing Hansen utgitt i 1990. Rosensverdslekten er slekten til Sjøfar-slekten. De mener at Rosensverdslekten kommer fra deres aner.Det kan godt være at jeg blander slekter her. Men kanskje ikke ? Jeg er faktisk litt usikker. Men det er hva boken heter iallefall, så kan du jo sjekke selv? Et bibliotek kan sikker spore det opp for deg.Mvh Torunn Cathrine Ludvigsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg tok en kjapp sjekk i mine notater og Rosensverdslekten kommer inn på slekter på Visur i Borge. Samme sogn, men dog litt feil for deg likevel.. Beklager.. Føler meg litt skamfull nå., Men det kan godt være at i den boken det også blir omhandlet Begby-slekten, men jeg er vel veldig i tvil. Slik blir det med mange like navn, og stort omfang av aner.. TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.