Gå til innhold
Arkivverket

[#10044] Hellum på Modum / Hegstad på Eiker ? Nils Syversen på 1700 tallet ?


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

Min 6 X tippoldefar heter Nils Siversen. Det jeg vet om ham er at han ble 2. gang gift i Fiskum på Eiker i 1753 med Kirsti Tostensdatter. I ekstraskatten for Eiker 1765 er Nils Siversen/Syversen husmann under Hegstad på Eiker. På et skifte fra Hegstad etter Ole Olsen (Nils Syversens svigersønn) får vi vite at Kirsti Nilsdatter er søster av Oven Nilsen og at de har felles far i Nils Syversen. Det er skifte etter Nils Syversens sønn Ouen Nilsen i Vestfossen i 1800 - Vi får da vite at Nils Siversen/Syversen hadde (minst) følgende barn: Kirsti, Ouen, Kari, Mari og Anne i første ekteskap, samt Lars og Marthe i annet ekteskap.MEN:Hvor kom den godeste Nils Syversen fra? Hvem var hans første kone?.......... Mormonerdatabasen foreslår en Nils Siversen Hellum på Modum. Mormonernes Nils Siversen blir viet på Modum ca. 1727 til Anne Ouensdatter - dette paret blir i følge samme kilde foreldre til følgende barn på Modum: Kirsti 1727, Mari 1729,Mads 1731, Karen 1734,Ouen 1737, Goro 1739, Anna 1742. Dersom mormonerdatabasen i dette tilfellet er så noen lunde etterrettelig skulle jeg mene at det er nokså sannsynlig at Nils Siversen Hellum på Modum i 1730-40 åra er identisk med Nils Syversen Hegstad på Eiker i 1753-1765. Men jeg ville blitt svært glad om 'noen der ute' visste noe mer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo Jon. En Ole Olsen Hellum ses som fadder til Helle Kirstine Larsdatter som døpes 3.s.e.nyttår i 1787 i Fiskum Kirke. Hun er jo som du vet født på Hægstadeie. Og etterkommer av Nils Syversen. Ikke mye, men en liten bit i puslespillet er det jo. Er forøvrig helt enig med deg i at sannsynligheten for at Nils på Hellum og Nils på Hægstadeie er en og samme mann er stor.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Tor Kenneth - takk for dette !! Alltid god hjelp å få av deg ! Jeg er nå overbevist om av Nils Syversen Hellum og Nils Syversen Hegstad er en og samme person. Har forøvrig også oppdaga at Anne Ouensdatter (Nils sin første kone på Modum) høyst sannsynlig er søster av en viss Augustinus Oudensen Hellum - og han kan du se dåpsinnførselen til her Lenke ... så gjenstår det å se om noen veit noe mer om Hellum-folka på Modum !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.