Gå til innhold
Arkivverket

[#10047] Elling Aslesson (Grensbraaten) - født 1870 - bodde på Grensbraaten i Sigdal kom.


Gjest Hilde M. Grensbråten Lorvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde M. Grensbråten Lorvik

Søker informasjon om Elling Aslesson (tok senere navnet Grensbraaten - også noen steder skrevet med to ee'r), født 1870. Han var gift med Marie Andersdotter Grensbraaten (hun var født 1859). Har ikke fødested på Elling.Tar gjerne i mot tips om hvordan jeg kan finne ut om foreldre og annet om Elling, som var min oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Marie --- På side 184 i bygeboka for Krødsherad bind 1 side 184 står følgende under Grensbråten av Gren Gnr.186: Elling Aslesen f. 1861 og Marie Andersdatter 1859 hadde barna, og så listes opp 9 stykker med div. opplysninger. Her står det at Elling var født i 1861, men jeg tror at dette er dine folk....Marie Andersdatter sine foreldre var Anders Kristensen fra Herningrudmoen og Anne Tollevsdatter Veteren f. på Flågan i Eggedal. Dette paret bodde på Grensbråtan og i opplistinga over barn står det at Marie giftet seg i 1885 med Elling Aslesen Haugen av Brekkeskogen. Hvor dette Haugen i Brekkeskogen er vet jeg i skrivende stund ikke, men er vel trolig en plass i området mellom Sigdal/Eggedal og Krødsherad. Men det er forsåvidt bare gjetting fra meg.Bygdebøkene for Krødsherad er kalt; Gard og slekt, og er ført i pennen av Andreas Mørch og du får ganske sikkert lånt de på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei igjen - Jeg har et spørsmål eller kanskje to.... Fødselsåret du opererer med på Elling - hvor har du det fra. Det forvirrer meg litt. jeg finner en Elling Aslesen som gifter seg med Marie Andersdatter 29.Okt 1885, men denne karen MÅ vel være mer enn 15 år. Er fødselsåret du har hentet fra folketellingen i 1900 eller.....Ved tellinga i 1865 finnes en aktuell kar i Sigdal Kommune (Krødsherad lå jo under dem). Han sies å være fem år og er lægdsbarn hos Tørger Thorsen og Eli Larsdatter på Flata under Gubberud i Krødsherad. Dette er vel høyst sannsynlig da din Elling, men, det betyr vel kanskje at vi må inn i kirkeboka for å finne gutten døpt, for på den måten å finne foreldra.Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde M. Grensbråten Lorvik

Takk for hjelpen så langt! Jeg er nesten 100% sikker på at den Elling du har funnet er den korrekte, når jeg ser på fødselsår er det du oppgir 1861 mye mer sannsynlig enn 1870. Hans kone Marie Andersdotter var født i 1859. Det kan og godt stemme med den bryllupsdatoen du skriver, da deres første barn Kari ble født i 1886, altså året etter de giftet seg.Fødselsåret 1870 fikk jeg fra folketellinga for 1900, men det må nok være feil, både ut fra alder på barn og kone, samt dato for giftemål.Tusen takk!Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

For å avgjøre dette: Her kommer barna til Elling Aslesen og Marie Andersdatter som nevnes i bygdeboka for Krødsherad.KARI født 1886 gift med Anton Fingarsen. Han var veivokter og de holdt hus i Smedsrud.ANNE født 1887 og gift med Ole Andersen Katrineplassen, ei datter; Ragna, gift med Engebret Olsen Hiåsen i Sigdal.ASLE født 1890 - sies ikke mer.Andrea født 1892 gift med Knut Knutsen, ei datter Margot Knutsdatter gift med Knut Trulsen Nygård.OLE født 1894 gift med Alma Stabel, på Sysle, ModumINGA født 1896 gift med Edvard Godtfredsen DokkaTHORVALD født 1898 gift med Judith Spanjor, Norderhov, på Snarum.MARTIN født 1901, var i Amerika ei tid, døde ugift i 1923.RAGNA gift med Erik Tollefsen Dyrhovd.Elling Aslesen døde i 1937 og Marie i 1938.Hilsen Tor Kenneth som er litt spent på hvem av disse som er beste.... Det ser forøvrig ut som om du kan støte på enkelte små utfordringer når det gjelde anerekka på Marie også - Elling vet vi jo fortsatt lite om da. Mail meg også gjerne på : tallmoen@start.nomvh. Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Elling Aslesen er å finne på s 524 i Krødsherad-boka. Han var sønn til Asle Gundersen Tubbemyr,f i Hamremoeie 1834 og Kari Knudsd. f Ringneseie f 1826. Kari var datter til Knud Olsen og Goro Isaksd. på Sandodden under Ringnes. Kari døde kort tid etter 1861, og Asle ble gm Randi Eriksd. Snaret i 1865. Familien er ført under søre Nordtjernlia på Brekke(skogen) (bygda), men bodde også i Dyrhovd under Rishovd. Brekkebygda ble overført fra Krødsherad til Norderhov etter siste krig.For øvrig ligger Flågan i Sigdal, ikke Eggedal, mens Veteren ligger i Flå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde M. Grensbråten Lorvik

Takk! Ut fra det du har funnet, kan de vel stemme at Elling ble satt ut som lægdsbarn da moren døde. Vet ikke hva praksis var på den tiden.Har du noe mer info på Randi og Asle og evt etterkommere etter de? Jeg fant to jeg trodde kunne være aktuelle, Knud og Kristen, men der stemmer fødselsår dårlig...1857 på eldstemann, og da ville jo han være eldre enn Elling, og være født før Kari døde...ikke særlig sannsynlig...Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg har nå funnet foreldra til Asle Gundersen under Dyrhovd, s. 621 i Krødsheradboka. Det er Gunder Aslesen og Ingeborg Trulsdatter. De fikk sønnen Asle 1837. Dette stemmer ganske bra med FT 1865 som oppgir at Asle er 30 år, dvs. f ca 1836. Det som står om Tubbemyr og Hamremoeie er sannsynligvis ikke rett, det var Gunder Ellingsen gm Ingeborg Tollevsd. som bodde der. Men det hele er noe uklart, f. eks. er det ikke oppgitt noe om hvor Gunder Aslesen og Ingeborg Trulsd. kom fra.Knud Aslesen f ca 1858 er oppført som sønn til Asle Gundersen og Randi Eriksd. i FT 1865, men det er nok ikke riktig. Knud må være stesønn til Randi og sønn til Kari.Den eneste av barna til Asle og Randi som det er oppgitt skjebnen til, er Gunnar f ca 1871. Han ble gm Ingeborg Olsd. Jonsrud og var i Maribråtan av søre Nore i 1900. Men jeg er også litt usikker på han, da det i 1900 er sagt at han var f i Flå. Jeg skal leite litt mer etter disse folka i FT 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.