Gå til innhold
Arkivverket

[#10048] Gaarde som ligger omkring Røros jernverck


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Dette er et sokn i manntall 1663 - 1666 for Dalane, Fosen og Innherad prosti. Mitt spørsmål er: Hvorfor kalles Verket på Røros jernverk og ikke kobberverk? Har sett i Røros Verks historie uten å finne noen forklaring på dette.Takknemlig for svar fra noen der ute. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

På denne tiden ble ordene jernverk og kobberverk ofte forkortet ved at henholdsvis 'jern' og 'kobber' ble erstattet med symboler. Den som har skrevet av manntallet, har vel kanskje gått surr i symbolene? Dette er vel og merke bare en gjetning fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk for svaret. Det er i hver fall noe jeg ikke har tenkt på - at det kunne være en forveksling av symbolene for metallene. Sprørsmålet kunne dermed høre hjemme i Arkivforeumet. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Det hører vel med til saken at det bare er rundt 20 % av de aktuelle gårdene som faktisk kan sies å ligge i nærheten av Røros verk. Hvis noen tar seg arbeidet med å sjekke originalkilden, kan det være verdt å kontrollere kirkesognet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det som du nevner her, har undret meg lenge. Derfor gikk jeg inn på 'informasjon om folketellinger i Norge' for om mulig å finne en forklaring.Holtålen prestegjeld omfattet i 1664/66 Holtålens sogn, Ålen, Singås og Røros anneks. I en fotnote til Røros anneks står: Her er bare tatt med 'Gaarder som ligger under Røros kobberverk (ikke jernverk!!)'Mange av gårdene nevnt i manntallet 1664/66 for Røros ligger i Singsås (Hinsverk, Hinbiørgen, Brende, Fløttum, Kiellen etc). Singås sogn mangler faktisk i manntallet slik det er lagt ut i DA. Er det noen sammenheng her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.