Gå til innhold
Arkivverket

[#10052] Tobias Mogenssøn Haustorfer, overstiger i Kongsberg


Gjest Ulla Kristoffersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ulla Kristoffersen

Er det noen som har støtt på denne mann i Kongsberg og kan fortelle meg noe mer om ham, hvor han kom fra (Tyskland?? eller Danmark??) Jeg vet han skal være født 1700 men ikke hvor, og død 1752 i Kongsberg. Var gift med Karen Sofia Klingsborg og hade en sønn Mogens, født 1749 i Kongsberg. Mogens flyttet til Solvorn i Sogn og Fjordane. Har en gang i Kongsberg sett en Mortensdatter Haustorfer som fadder. Vet noen hvor man kan finne opplysninger om de ansatte ved Kongsberg sølvverk?Vennlig hilsen Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det finnes gode manntall for Kongsberg Sølvverk i Riksarkivet, og flere av dem inneholder opplysninger om fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Finner en Johan Mortensen Hausdorper i avskjedigelsesmantallet for Kongsberg Sølvverk 1805. Han finner du jo også i 1801-tellinga. Avskjedigelsesmantallet forteller oss at Johan var døpt 28 juli 1759 - han arbeidet i Gotes Hilf in der Noth Grube - som Ledesprenger - bosatt på Kongsberg - 46 år - gift - han eide en løkke - han fikk pensjon i 5 år - kommentarer: død (dette betydde at han nok døde før 1821)- Finer ingen andre Hausdorper/dorfer i dette manntallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Ved eksaminasjonsmantallet ved Kongsberg Sølvverk 1732 er det ikke mange Tobias´er. Men EN kan muuuuligens passe. Det er Tobias Monsen. 32 år. Arbeider i Keller Gruven. Født på Kongsberg. Arbeider som Hauer. Har arbeidet ved sølvverkt i 24 år. Gift 3 barn. Ingen av barna er i sølvverkets tjeneste. Han har eget hus. Hans far var knekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

I et manntall over arbeidere ved Kongsberg Sølvverk fra 1711 fant jeg en Tobias Monssen. Alderen oppgis til 12 år og han hadde arbeidet ved verket i 1 år. Videre står at han bodde hos moren, så faren var vel kanskje død i 1711?Hvis Ulla fortsatt er 'på tråden', skulle jeg gjerne ha visst hva som er kilden til opplysningen om at denne Tobias flyttet til Solvorn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg beklager et øyeblikks uoppmerksomhet, men jeg tok i farten feil av far og sønn. I Ullas innlegg står det jo svart på hvitt at det var Mogens som flyttet til Solvorn. Da er det formodentlig han som døde på Urnes i 1820?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Kristoffersen

Takk alle sammen for masse opplysninger. Neste regnværsdag skal jeg til Riksarkivet og sjekke opp alle nye tips. Både Lassens samlinger, mantall og kirkebøker. Det er jo ut som om Tobias far muligens var død før 1711, kanskje det går an å finne ham i kirkeboken.Han kan tydligen ha hetet Mons/Mogens eller t.o.m. Morten, hvis Johan Mortensen Hausdorper er en annen sønn. Det er riktig at der var sønnen Mogens, som flyttet til Solvorn.Det har jeg fra en bok om familjen Bugge. Hilsen Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Knut Bryn

Hvis det blir veldig mange regnværsdager utover, så kan du jo også ta en tur på Deichmann og kikke litt i Alfred Huhnhäuser: 'Beiträge zur Geschichte de Deutschtums in Norwegen'. Der er nevnt en Tobias Hausdörffer som kom fra Kurhsachsen til Kongsberg i sølvverkets barndom. Han var 'junge' ved pukkverket i 1630, hauer i 1650, 'hüttenreuter' i 1671 og fikk avskjed i 1687.Huhnhäuser nevner en del andre Hausdörffer også, men uten at alle slektskapsforhold er utredet i detalj: Tobias d.J. (knekt i 1665), Georg (hauer i 1665), Gabriel (sjiktmester i 1704). Sistnevnte hadde disse barna: Margrethe Maria (f.1704), Wilhelm Anton (f.1706), Margrethe Maria (f.1709).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Kristoffersen

Takk Knut for intressante opplysninger. Denne bok har jeg aldrig hørt om, men siden det er mange tyske innvandrere i slekten, kan jeg kanskje finne mer matnyttig der enn Tobias Hausdörffer. Jeg er meget spent på å se hva den innholder. Hittills har det vært smått med regnværsdagene, men de kommer nok! Hilsen Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.