Gå til innhold
Arkivverket

[#10054] arbeidsulykke i Odda (?) vinter 1923 (?)


Gjest Hege Schei
 Del

Recommended Posts

Gjest Hege Schei

Leter etter mere opplysninger om Gustav Elmar Skei (evnt.Schei, kan knaskje være Salberg) født 1890 i Inderøen sogn i Nord-Trøndelag. Fars navn Martin Nilss. Skei. Omkom i en arbeidsulykke, antagelig ved industrien i Odda (men kan eventuelt være annen industri eller kraftutbygging i Hordaland) i vinterhalvåret etter 1920, vi tror 1923. Han var gift og hadde en datter. Disse flyttet antagelig fra Hordaland. Hvor kan jeg finne flere opplysninger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det ser ikke ut til at Odda kan være det rette stedet. I hvert fall finner vi ikke noen begravelse der 1920-1925. Vi vil tro at en arbeidsulykke er etterforsket, og at politiet da vil ha registrert saken. Men dee er det snakk om atskillige tusen anmeldte saker i løpet av et år, og altså en betydelig jobb å gå gjennom materialet. For Hordaland vil det være aktuelt å sjekke både Hardanger politimesterembete og Hordaland politimesterembete.Er det kjent hvor og når datteren er født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Schei

Nei,jeg har ingen flere opplysninger om datteren. Opplysningene om ulykken har jeg fra min far som møtte sin onkel da han var 7-8 år gammel, ca.1922. Dødsmeldingen kom ikke så mye senere, kanskje 1 år. Far mener dødsulykken skjedde i et smelteverk, men lurer på om han kan ha forvekslet Odda og Sauda. I resten av familien var det på den tiden vanlig med oppkalling. I så fall kan atuelle navn for datteren være Karen, Anna, Guru, Elen, Maria eller en kombinasjon av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.