Gå til innhold
Arkivverket

[#10055] Anne Bellet Huger (Hugger, Huyger)


Gjest Leiv Skjerve
 Del

Recommended Posts

Gjest Leiv Skjerve

Hun hadde 2 daler til gode i et skifte på Ilbru i Rennebu 11. sept 1741 etter Fransvis Henriksdatter hvis far Henrik Jørgensen bygslet Buom i Rennebu kring 1680.Jeg vet ikke hvor Henrik kom fra og håpet er at denne Anne kunde være et spor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
Gjest Leiv Skjerve

Navnet kan mulgens være:Anne Belletmed kommentar: HugenottFransvis var barnebarn av kullbrenner Frantz Jagowsom innvandret til Kvikne i 1634 og gav grunnlag forbygdesagnet i Rennebu om innvandrede Hugenotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg er interessert i emnet innvandrede hugenotter i Norge. Det finnes en lignende historie i Salten som den du refererer til i Rennebu. Lånte på biblioteket og leste engang en artikkel om Francsvis-navnet i Rennebu. Kanskje var det du som hadde skrevet den. Lurer på om du har kilder for denne Frantz Jagow. Jagow høres ikke særlig fransk ut. Men kanskje han kom fra Brandenburg-området i Tyskland: Dit kom jo en mengde hugenotter.Fra Wikipedia: Um das Jahr 1685 flüchteten fast 50.000 Hugenotten nach Deutschland. Etwa 20.000 davon ließen sich in Brandenburg-Preußen nieder, wo Kurfürst Friedrich Wilhelm ihnen mit dem Edikt von Potsdam besondere Privilegien gewährte. Hauptartikel: Hugenotten in Berlin Nahezu 4.000 Hugenotten übersiedelten nach Baden, Franken (Fürstentum Bayreuth und Fürstentum Ansbach, heute Teil von Bayern), Hessen-Kassel und Württemberg. Weitere zogen in das Rhein-Main-Gebiet, in das heutige Saarland und in die Kurpfalz mit Zweibrücken. Etwa 1.500 Hugenotten fanden in Hamburg, Bremen und Niedersachsen eine neue Heimat. Det var store flyktningestrømmer som gikk ut av Frankrike og spredete seg utover i Europa. Hvorfor skulle ikke noen av hugenottene finne veien til Norge, til Røros, Rennebu - ja, sogar til Salten? Har gjennom årene søkt etter norske kilder der hugenotter kunne være nevnt, men har til dags dato ikke funnet noen. Snakket også med en historiker på Blindern om dette, men han visste bare om hugenottene som fikk et fristed i Fredricia i Danmark. Jeg har sett en oversikt over navn til disse hugenottene, men husker ikke hvor. Sannsynligvis var det noe jeg lånte på det gamle UB - Universitetsbiblioteket. I Sveits finnes det dissertasjonsoppgaver med oversikt over hugenottfamilier som kom til Sveits og hvem de fikk bo hos før de ble sendt videre. Hver famile var omtalt med navn og alder. Mange enslige kom også og er nevnt i samme materiale.Du kjenner sikkert til hugenottkorset med forskjellige utforminger Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Brandenburg. Stedet Jagow. Arkiver og slekter.FRa en debatt:Grubedistriktene Thüringen og Sachen trakk vell til seg spesialarbeidere fra andre distrikter i Tyskland.De tyske kullbrennere var teknisk kyndige og høyt ansette og de som kom til Kvikne i 1630-årene innførte teknologien med reismiler som nesten fordoblet kullet fra en favn ved i forhold til de liggemiler som var i brukSlekten Jagow antaes å stamme fra stedet Jagow som ligger i delstaten Brandenburg som omkranser delstaten Berlin.Opprinnelsen til slekten von Jagow finnes muligens ved søk i GoogleLeiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg har googlet Jagow, men finner ikke noe annet enn andre som søker sin Jagow-slekt for eksempel her: http://boards.ancestry.com/surnames.jagow/mb.ashxDet er flere som mener at navnet stammer fra Preussen. På FS det få treff på dette navnet og de er fra nyere tid, 1800-tallet.Jeg nevnte søk i norske arkiver, men mener selvfølgelig at det er de arkivene som måtte være i Danmark, under saker som angår Norge. Skulle gjerne ha mottatt hjelp med å finne ut hvilke arkiver som kunne være aktuelle. Selv har jeg liten kunnskap om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.