Gå til innhold
Arkivverket

[#10068] Hvem var Thomas Elsasser, med 2 ekteskap og 3 døtre i Christiania omkr. 1820?


Gjest Ketil Harbek
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Harbek

Jeg leter etter opphavet til Thomas Elsasser, som skal ha kommet fra utlandet (Danmark/Tyskland?), trolig noe før 1815. Han arbeidet senere ved byggingen av Slottet i Christiania. Jeg har noen opplysninger om ham – delvis fra IGI (FamilySearch):1) Hans datter Christiane Elsasser (i 1. ekteskap med Birthe Kirstine Olsdtr.) var født 20. mai 1815, sannsynligvis i Chra.2) Hans datter Lovise Jørgine Elsasser (også i 1. ekteskap) ble døpt i Domkirken i Chra. 18. juni 1819.3) Ektefellen Birthe Kirstine Olsdtr. døde 38 år gammel i Chra. 24. januar 1824.4) Han ble gift på nytt 9. mars 1826 i Domkirken i Chra. med Johanne Sophie Andersdtr. Hansen.5) Hans datter (må også være i 1. ekteskap) Emilie Elsasser giftet seg 19 år gammel i Vestre Aker kirke i Chra. 29. juli 1836.Er det noen som ut fra dette kan sjekke om hans alder, fødested eller annet er opplyst i forbindelse med noen av disse begivenhetene? Det ville gjøre det lettere å finne ut hvor han kom fra.Ektefellen Birthe (Berte?) Kirstine (Kristine?) Olsdtr. var født i 1785/86, men jeg kan ikke identifisere henne i FT 1801. Jeg mangler hennes foreldre, og er derfor også interessert i opplysninger om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Du har også denne fra Familysearch, uttrekk fra KirkebøkeneThomine Vilhelmine Sex: F Event(s): Birth: 27 Aug 1835 Place: Christening: 31 Aug 1835 Place: Oslo, Akershus, Norway Parents: Father: Thomas ELSASSER Mother: Marie Kirstine DALLEFSource Information: Batch Number: C428321 Source Dates: 1818 - 1841 Film or Fiche Number: 125786 Collection Details: Rikshospitalet og Kvinneklinikken; Den Norske KirkeDette er nok den Thomine som er tjenestejente i Sanct Olafsgade hos Robert Prizeliusog her er ugift mor i 1875 'Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Da har Thomas Elsasser altså også en tredje partner - gift eller ikke. Begynner å se vidløftig ut!Laila: Når jeg følger linken din, ser jeg at i Munkedamsveien 31 bodde i 1875 også en Marsine H. Sommerschild. Hennes sønn Hans Didrik S. var gift med datter til Thomines halvsøster Christiane Elsasser. Mon tro om Marsine og Thomine visste av hverandre i denne gården med 147 beboere? (Marsine og Christiane er begge mine t.t.oldemødre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.