Gå til innhold
Arkivverket

[#10069] Feil ved søk i tingbøker


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

  • 2 år senere...
Gjest Oddvar Søreide

Jan Oldervoll!Søk i tingbøkene for Nordhordland.Hva er status her, er det mulig å søke med enkelte ord. Når jeg søker kommer det opp: Filen tingnhor.ord manglar. Gjør jeg en feil eller fungerer dette ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Vel takk for svaret Jan.Det var veldig synd, for det forenkler veldig med at en kan søke med enkelt ord istadenfor å lese heile bøkene. Nordhordland Tingbøkene og andre tingbøker er søkbare med enkelt ord fram til 1701 i Dokumentasjonsprosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er sjølvsagt synd. Men me vil helst ikkje gapa over for mykje. Nett no kan eg i alle fall ikkje kasta meg over tingbøkene. Men kven veit, kanskje ein dag eg berre har lyst å gjera noko morosamt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg vil bare nevne at jeg hadde stor nytte av søkefunksjonen for tingbøkene for Nordhordland da jeg selv holdt på med avskrift av tingbøker. Når jeg sto fast på tolking av et ord der de første bokstavene var leselige, var det bare å legge dem inn i søkefeltet, og vips fikk jeg mange gode 'forslag' til ord. Fant jeg noe som så lovende ut, kunne man få se fraser der ordene var brukt.Jeg forstår jo at dette er et prioriteringsspørsmål, men på sikt bør kanskje dokumenter som tingbøkene nettopp ha et slikt søkesystem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg er samd med Knut. Men det me hadde var for primitivt i den forstand at det var for mykje arbeid å regenerera systemet kvar gong me fekk ei ny tingbok. Men eg skal tenkja på om det ikkje let seg gjera å få til eit enklare systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Der er mogleg at eg misforstår det denne debatten handlar om, men eg synes ikkje dette er noko problem. Når eg har lasta ned ei av tingbøkene går eg inn på ’Rediger’ på øvste menylinje. Der finnes ein funksjon der ein kan søkje etter det ordet ein vil (i ulike varianter) i det dokumentet som er lasta ned.Eg brukar IE, men går ut frå at liknande funksjonar finnes i dei andre nettlesarane óg.Lenkja til tingbøkene ligg under ’Type’ og ’rettargang’. Her er alle tingbøkene som er lagt ut for Hordaland Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg vil ikke si at du har misforstått, men med den søkefunksjonen som nå er ute av drift, kunne man søke samtidig i et stort antall tingbøker. Dette var derfor raskere og mer effektivt enn den framgangsmåten du skisserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Etter det eg minnes, virka den funksjonen berre på dei første tingbøkene som var lagt ut. Men eg ser at det er over 2 år sidan du laga denne tråden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det var no meg som tok opp tråden, siden problemstilling var den samme som dette innlegg, valgte eg å bruke Knut sitt innlegg istedenfor å lage ett nytt innlegg om det samme. Det er nett det som Knut påpeiker i pkt. 10 som var grunnen til mitt spørsmål,at det går veldig mykje raskere og søket går gjennom fleire tingbøker og skipreide.Grunnen videre til mitt spørsmål var også at denne søkefuksjon fremdeles ligger på nettet og da den ikke fungerer, burde den kanskje fjernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.