Gå til innhold
Arkivverket

[#10070] Erik Pedersen i Modum, men hvem?


Gjest Per B. Lilje
 Del

Recommended Posts

Gjest Per B. Lilje

Jeg ergrer meg over den temmelig dårlige bygdeboken for Modum (er det noen planer om noen ny) og lurer på om noen som er kjente med Modumkilder kan hjelpe meg med å identifisere min tipptippoldefar Erik Pedersen:I folketellingen 1865 bor han på plassen Evjen, og er oppført som 68 år, husmann uten jord og tømmermann. Kona, Kristine Nilsd. er 67 år. Begge var født i Modum. Dessuten har de hos seg boende et legdeslem, den 70 år gamle Kristine Pedersd.Da han gifter seg 28. desember 1832 i Heggen kirke (Mini 5), er han oppført som 'Ungkarl Erich Pedersen Ihlen, Ejer af Davidspladsen, gml: 34 aar'. Kona er Pigen Christine Johanne Nielsd. Sønstebye, 33 år gammel. Davidsplassen var et selveid, umatrikulert småbruk, men i følge bygdeboka ikke under Ilen men under Skredsvik. Fem måneder senere, da sønnen Peder (min tippoldefar, f. 30/4-1833) blir døpt, står det (Mini 6) så vidt jeg kan lese 'Erich Pedersen Ihlen paa Sønsteby'. Her kan det nesten se ut som om Ihlen blir brukt som et slags slektsnavn og ikke som bosted (????).Min Erik Pedersen skulle altså være født ca. 1797-98. Blant ektefødt i Modum (Mini 3) i årene 1797-1800 fant jeg kun en Erik, sønn av Peder: Døpt 3. sønd. e. Trinit. 1797, f. 15. mars 1797: Eric, foreldre Peder Ericsen Torsbyeie og hustru Karen Halvorsd. I FT1801 finner jeg denne (Eric Pedersen, 4 år, far 30 år, på en husmannsplass under Torsby), men også en til, Eric Pedersen, 3 år, på en plass eller som innsitter under Flannum (foreldre Peder Ericsen, 35 år, lever av dag- og håndarbeide, og hustru Anne Cathrine Olsdtr., 34 år), men hans dåp fant jeg ikke i kirkeboken. I FT1801 har han en 4 år gammel søster, Christine Pedersd., dette kan (mot det som er i FT1865) tyde på at dette er den rette, men som sagt jeg fant ikke dåpen i kirkeboken!I årene av interesse (1811-1816) finner jeg bare en Erik Pedersen konfirmert i Modum, og han omtales som Eric Pedersen Vestvigereje, 15 år, da han konfirmeres i Heggen kirke 20. s. e. Trin, 1812. Er han identisk med en av de to over? Eller er han en tredje? Han må tydelivis i 1812 bo på en plass under Viger Vestre. Ved konfirmasjon oppgis intet om foreldre eller l.Er det noen som har kildekunnskap nok om Modum til å kunne si hvordan jeg bør gå frem for å finne ut hvem (om noen) av de to eller tre Erik Pedersener fra 1797, 1801 og 1812 som er min Erik Pedersen? Og hvorfor i all verden omtales min Erik Pedersen som 'Ihlen' i 1832 og 33, enda han ikke bodde på noen plass under Ilen? Jeg takker på forhånd for alle gode forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Det er jo en tungvinn vei å gå - men er vel et alternativ. Jeg tenker på faddere av Erik Pedersen Ihlen på Sønsteby's barn. Her kan det vel muligens være søsken av Peder som gjør det mulig å hekte han opp i et foreldrepar. Jeg ser av innlegget at du har sett på dåpsinnførselen, så der er det vel noen...mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Takk for tips! Fadderne bekrefter min antagelse om Erik Pedersens kone. Jeg klarte ikke å tyde bostedsnavnene og et fornavn, men de var så langt jeg kunne lese Marthe Nielsd. S...(kanskje Sønsteby), Kari Nielsd. S... (ikke samme som forrige), Christian Nielsen ibid., Mads Nielsen ibid., ... Olsen Sp..... Det viser vel tydelig at Christine Johanne Nielsd. Sønsteby er identisk med den Christine Nielsd. man i FT1801 finner på en plass under Sønsteby, 2 år gammel. Faren er Niels Christiansen (37 år, Skov og agerbrug samt kjørsler) og moren er Lisabeth Olsdtr., 36 år. I 1801 hadde hun tre eldre brødre hvorav to het Christian Nielsen og Mads Nielsen. Men hvilken Erik Pedersen som er den rette vet jeg stadig ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

for å eliminere en av kandidatene?Har du sjekket vigselsprotokollen for å se om de er flere Erik Pedersen'er der?Har du sjekket tilgangs/avgangsprotokollen som vel er ført fra ca 1820?Har du sjekket skifteregisteret på Kongsberg vedr. skiftet etter de to aktuelle foreldreparene i 1801 tellingen?Iflg LDS CD'en er det 5 stk Erik Pedersen som døpes i Modum i perioden 1793 - 1799:27.1.179311.5.17941.2.179519.3.179713.1.1799Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Takk for forslag, skal sjekke dem opp etter hvert, men først skal jeg se på faddere ved søsken. Det er nok de to sist døpte som er mest aktuelle, fra Torsbyeie (døpt 3. søndag etter Faste [ikke Trin.] 1797 som var 19/3), og 13.1.1799 som var fra Fannum(eie). Jeg har nå funnet navn på en god del søsken til begge Erikene, og vil se om noen av dem er faddere til søsken til min tippoldefar Peder Eriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

En annen mulig vei å gå, er å finne de ulike foreldrekandidatene i dødsfallsmeldingene. Der er gjenlevende barn i regelen opgitt. Ofte med alder og bosted. Jeg er ikke kjent med i hvilken grad disse meldingene er ført og/eller tatt vare på for Modums vedkommende for første halvdel av 1800 tallet. Statsarkivet på Kongsberg vet jo det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.