Gå til innhold
Arkivverket

[#10072] Kunstmaler og forfatter HARALD JORDAN, Bergen


Gjest Klaus Bogstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Klaus Bogstad

Harald Jordan, født i Bergen 28.2.1874, var min morfar. Jeg søger alle eventuelle oplysninger om ham og hvor hans billeder kan beses. Han var gift med Johanne Jordan (f. Jørgensen), ogsaa kunstmaler, i København, hvor han muligvis ogsaa døde ca. 1950. Enhver oplysning, eller link, vil blve modtaget med tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo Claus Et treff; 1921 Harald Jordan, Intervju, 'Maagereiret'. Berlingske Tidene.' 21. desember. Kan det være morfaren din i forbindelse med Gabriel Scott. Greta S.o.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Norsk Kunstnerleksikon, bind 2, side 432, har omtale av Harald Jordan, født 28. februar 1875 i Bergen, død i København 19. desember 1955.Harald Jordan hadde separatutstilling i Bergen Kunstforening i 1919 (arkiv i Statsarkivet i Bergen med utstillingskataloger). Han omtales i Kunst og Kultur 1923, side 23, og i boken Porsgrunds Porselænsfabrik av A. Bøe (1967). Videre leser vi av artikkelen om ham at han drev malerskole på Tromøy ved Arendal, og at han virket som maler, tegner og grafiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Bogstad

Mange tak Greta! Jeg har anmodet Berlingske Tidendes avisarkiv om en eventuel kopi af artiklen, men jeg tvivler paa, at arkivet gaar saa langt tilbage! Hvordan fandt du denne oplysning, kan du angive en kilde?mvh KlausYngve, ogsaa mange tak til dig! Jeg vil opsøge de angivne kilder. Hvid du kan oplyse om 'links' til disse vil jeg vaere yderligere taknemmelig!Iøvrigt var Harald Jordan ogsaa billedhugger. Jeg har en dejlig lille statue han lavet af min mor som lille pige. Aarsagen til, at vi ikke ved alt for meget om ham er, at Harald og Johanne blev skildt, vist nok før 2. verdenskrig. Dengang var det jo noget af en skandale!mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.