Gå til innhold
Arkivverket

[#10074] Sjørøveren Henrik Blank f. 1560 i Skottland, bosatt på Fister/Erøy i RO


Gjest Tone Tjensvold Barstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Henrik Blank f.ca. 1560 i Skottland flyttet til Norge og bodde på Fister i 1591 og på Erøy i Erfjord i 1601. Han er en av mine forfedre og jeg er etterkommer på flere grener etter ham i Ryfylke. Henrik Blank var fartøyskipper og han var viden kjent for sitt vågemot. Danskekongen benyttet Henrik Blank i sin tjenste som kaprer av sjørøverskuter. Han gjorde det godt og ble senere med i kongens hoff. På folkemunne gikk det mange sagn om Henrik Blank. Jeg har funnet noe om ham i Ættesoga fra Erfjord og noe i bygdebok fra Hjelmeland. Også noe i Tysvær boka om Ringja i Nedstrand. I tillegg har jeg lest 'med livet i nevane' av Kåre Tveit. Kjenner noen til andre steder jeg kan finne opplysninger om Henrik Blank??? Jeg er meget takknemlig for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sigbjørn larsen

Magnus Wåge skrev en artikkel 'Ryfylkeætter' i Rogaland Historielag - Årsskrift 1942 nr 28 med beskrivelse av Henrik Henrikson Blank og etterkommere på sidene 9-55.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Takk for tipset! Den skal jeg få tak i på biblioteket. Noen som vet om andre kilder om Henrik Blank?? Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Hei, Tone! I samme slengen skal vi kanskje oppfordre folk som ætter fra Henrik Blank om å skrive til deg? Så kan vi samle inn trettenmenninger eller hva det nå blir...Jeg starter gjerne - han er 10-tippoldefaren til sønnen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Jeg er også en av Henrik Blanks etterkommere. Såvidt jeg har forstått er der svært mange med slekt fra Ryfylke som har Henrik Blank som en av sine forfedre. Du spør om litteratur. Rogaland Historie- og Ættesogelags årbok, Ætt og Heim 1984 har en artikkel om han og hans mulige opphav i Skottland (eller andre steder) på s. 146.Kan også nevne at den boka som mange har kalt for slektsbibelen i Ryfylke: Slektene Velde og Espeland og inngiftede slekter av Berge Velde, Oslo 1957 har et kapitel om Henrik Blank, s. 174. Denne boka er vanskelig å oppdrive i dag. Jeg var heldig og fant den på et antikvariat i Stavanger i fjor.Men ingen av disse kildene har med den historien du nevner om at Henrik Blank skulle ha vært i danskekongens tjeneste som kaperskipper. Kan du fortelle meg hva dine kilder til denne historien er??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Hei Heidi og Magne! Kjekt å treffe slekt på denne måten:-) Jeg lager et nytt tema på din ide Heidi! Den var god!!! Magne, jeg har den opplysningen om Henrik Blank som kom fra Skottland, var fartyskippper og gjorde seg vidgjeten for sitt vågemot. Danskekongen som den tid også var konge i Noreg, nytta Henrik Blank i si teneste som kaprar av sjørøverskuter. Dei herja såvel Norske- som Danskekysten og Henrik Blank var ein god kaprar som kongen likte vel. Seinare vart Henrik med i kongens hoff og kongen held han mellom dei fremste av sine menn.... Dette står i 'Ættesoga i Erfjord side 64'. Ellers har jeg hatt langhelg på hytta og oppsøkt biblioteket i Egersund. Der fant jeg også noe om Henrik Blank - hvor det ble stilt spørsmål om han kom fra Frankrike? Ellers kan jeg opplyse at Henrik Blank født ca. 1560 er min 10 tippoldefar på oldemors side fra Erøy, RO og min 7 tippoldefar på oldefars side fra Nessa, Nedstrand, RO - i hvertfall så langt jeg kan se. Har prøvd å få tak i Ryfylkeætter i Rogaland Historielag - årsskrift 1942 nr. 28, men det ser noe vanskelig ut. Har noen dette eksemplaret??? Magne, hvor kommer du inn i Blank slekta? Hilsen fra Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Hei Tone. Både ditt første innlegg her og innlegg nr 3266 av Tony Liestøl, Haugesund, som du har funnet frem nå, har med historier om Henrik Blank og danskekongen og om Henrik Blank som kaperskipper. Jeg nevnte i mitt forrige svar at Ætt og Heim 1984 tar grundig for seg spørsmålet om Henrik Blanks opphav. Anbefaler deg å lese denne artikkelen. Her vil du også finne nevnt at det er mange ''segner'' om Henrik Blank. Noen av disse er opprinnelig fortalt om andre personer i samtiden, men trolig er det lokalt spunnet opp tilsvarende myter om Henrik Blank. Jeg må dessverre si deg at jeg velger å se vekk fra slike sagn/myter om Henrik Blank inntil det måtte foreligge skikkelig dokumentasjon. Personlig tror jeg at de litt eldre bygdebøkene i Ryfylke som har slike historier sitert, ikke bygger på annet enn slike muntlige overleveringer.Men for all del, dersom noen vet om nyere forskning om Henrik Blank kan bekrefte noe av det som er sitert i innleggene her, så hadde det vært fint å få flere kommentarer inn i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.