Gå til innhold
Arkivverket

[#10077] Elisabeth Sieursdtr, i 1801 på gården Giermeness i Vedøy Møre & Romsdal


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

På gården Giermeness(Gjermundnes) i Vedøy/Vestnes finner jeg i 1801 tellingen bl. a. ekteparet Ole Pedersen og Elisabeth Sieursdatter.På begge er alderen angitt til 34år.Ole har sine foreldre boende på gården , Peder Olsen og Anne Olsdatter.De giftet seg 12.06.1764 i Vedøy/Vestnes og jeg antar at Ole kanskje er født på gården.Men kan noen hjelpe meg med hvem Elisabeth Sieursdatter er.Og hvor kom hun fra ? Forøvrig giftet Ole og Elisabeth seg i Vestnes 15.10.1797. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Elisabeth Sjursdotter kunne godt ha vore ei haugianarjente frå Sogn, men eg finn ikkje nokon som høver.Derimot har me to alternativ hjå FamilySearch:* Elisabeth, dotter av Sivert Gunderson, døypt i Edø 11.6.1764* Lisbeth, dotter av Sieur Stølen, døypt i Hærøy 5.11.1769Den første av desse var kanskje ho som gifte seg i Edøy i 1786 med ein Ole Hansson, men eg kan ikkje sjå noko ekteskap til den andre, om det då ikkje er ho som i 1790 gifte seg med Mads Olson i Vanylven??Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svar Lars. Ja, jeg har sett de to alternativene du fant på Familysearch, men jeg tror ikke det kan være dem.Dersom noen har tilgang til kirkebøkene for området i den aktuelle perioden , kunne kanskje ekteskapet i 1797 si noe om hvor Elisabeth kom fra.Jeg har forøvrig bare funnet ett barn , Lisbeth født i 1798. Ellers får man smøre seg med tålmodighet inntil bygdeboka er ferdig , å se om forfatteren kan gi noen svar på hvem hun var. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bernt Gamelsæter

Hei;Tok en kjapp titt i kirkeboka på film: Veøy Dom. 18 a Trin som jo er 15 oktober 1797. Her er ægteviede Ola Pedersen Salt....... og pige Lisbets Siursen (og her leser jeg om enn svært usikkert) Hield.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for hjelpen.Jeg ble kanskje ikke så mye klokere.Oles gårdsnavn kan være Salthammer i Veøy , eller kanskje mer sannsynlig Saltkjelsvik i Borgen .Lisbets gårdsnavn er jeg mer usikker på.Så dersom noen har forslag , kanskje i Veøy om gårdsnavn som kan være aktuelle , hadde det vært kjempeflott. Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bernt Gammelsæter

Hei igjen;Jeg har tittet litt til og tror nå at det er:Ole Pedersen Saltskiels, men da må du til (Saltkiel) i SeljeLisbeth Siursdtr Hield (som før), men da må du til Helde i Vistdalen i Næsset som ikke er så langt fra Veøy. Det finnes bygdebøker fra Nesset og jeg tror Vistdalen nå er dekket (som den siste).Vennlig Hilsen Ole Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Ole Bernt.Jeg vet selv hvor vanskelig det kan være å tyde prestens skrift , særlig når vi er så langt tilbake i tid.Jeg skal se nærmere på forslagene dine.Når det gjelder Ole heller jeg til Salkjelsvik.Både fordi etterslekten skifter mellom Gjermundnes og Salkjelsvik , men også fordi foreldrene til Ole giftet seg i Veøy i 1764.Når det gjelder Elisabeth/Lisbeth kan nok Helde være sannsynlig , og skal som sagt sjekkes nærmere.Om ikke noen med tilgang på nevnte bygdebok kan gjøre et oppslag for meg.Den filmen du har , inneholder den også døpte i samme periode?Kunne du i så fall ha sjekket hva som står i forbindelse med nevte pars første barn i 1798 , Lisbeth Olsdatter.Jeg vil anta at hun ble født på Gjermundnes all den tid foreldrene bor der i 1801. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bernt Gammelsæter

Hei igjen;Denne kirkeboka er ikke av de verste, bare det at filmen jeg har er en negativ kopi av en positiv fra arkivet som igjen er fra en negativ av originalen,altså forsvinner tynne linjer og de tykke smøres ut, men presten er ok. Ut fra det du sier kan jeg nå se det står: Saltkielsvigen, men t-en er helt sikkert med.Finner ikke Lisbeth født i 1798, er din kilde ft1801?Vennlig hilsen Ole Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Ole Bernt.Da var antakelsen min rett med hensyn til Saltkjelsvik.Når det gjelder Lisbeth , har jeg så langt bare 1801 tellingen på Gjermundnes gård å forholde meg til.Dvs. jeg vet at foreldrene som kjent giftet seg i Veøy/Vestnes, men Lisbeth kan være født på Saltkjelsvik eller et annet sted før de kom til Gjermundnes.Skulle du eller andre ha noen synspunkter på hvor jeg kan finne Elisabeth født og hvem foreldrene kan være , vil jeg sette stor pris på det. Mvh. Rune T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.