Gå til innhold
Arkivverket

[#10082] Innvandring


Gjest Roy Skaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Skaug

Min ektefelles bestemor innvandret til Norge fra Sverige.Jeg vet at det er ført lokale lister for innvandring i tiden 1900-1917. Oppbevares disse på Statsarkivene eller Riksarkivet?Bestemoren er født i Sverige i 1886, faren i Norge i 1921. Sannsynligvis har hun flyttet til Norge i den ovennevnte periode. Hvis hun har flytte til Norge i tiden 1917-1921 kan jeg finne det i noe register?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Politiet førte flytteprotokoller fra 1900 av. De skal normalt være å finne i lensmannsarkivene og i politimesterarkivene, og det er arkiver som skal til statsarkivene. I de byene som fikk folkeregistre i første del av 1900-tallet (f.eks. Kristiania 1905, Bergen 1912), vil det også være opplysninger om innvandring.Fra 1916 av ble det krevd pass, og med det ble kontrollen med fremmede lands statsborgere sterkere. Det materialet skal være å finne i politimesterarkivene (i statsarkivene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.