Gå til innhold
Arkivverket

[#10083] 'tærsker' - kva tyder det?


Gjest N B Macdonald
 Del

Recommended Posts

Gjest N B Macdonald

Hei!Folketeljing 1875, Trysil, føderådsmannen Ole Hansen Osnæsset er m.a. 'Tærsker'; kva tyder det?Takk! --Nina Beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Fikk litt kalde føtter, fordi jeg ikke fant ordet i Kalkar. Slo opp på yrke i FT 1865, og fant tærske/tersker, tærskemand, tærskemester, tærskemaskiner, tærskemaskinarbeider etc. Håper noen kommenterer om det jeg sa ikke var riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg vil tro at 'tærsker' som yrke var knyttet den dampdrevne treskemaskinen. På 'Kalkars tid' foregikk treskinga manuelt på hver enkelt gård. Omkring midten av 1800-tallet og framover fikk mange bygder sine dampdrevne treskemaskiner som gjorde treskearbeidet lettere. Maskinene var flyttbare og 'treskekarene' gikk fra gård til gård med denne nymotens oppfinnelsen. Jon Leirfall har skildret dette mesterlig i boka 'Stormaskina' som ble utgitt i 1970.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmarks

Det var et møysommelig arbeide å tærske/treske med tust eller fløy,redskapen besto av to stokker sammenbundne med åleskinn-den ene stokken som ble holdt i hånden var ca 1,3 meter og den andre delen slagvolen ca 0,9m lang. Kornneka ble lagt på låvegolvet og så dengd med slagvolen til kornet løsna. Ein av min oldemor sine blinde brødre livnærte seg med å treske for folk-så det kan godt hende han ble titulert som tresker.Han bodde på Oppstad i Setesdalen.Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N B Macdonald

Ein veit ikkje om ein skal vere mest imponert over og takksam for kunnskapane eller for viljen til å hjelpe på dette forum!No måtte eg slå opp i det som eg har av engelske / amerikanske ordbøker. Alle desse orda kjem visst av 'to tread' = å trå. Slik gjorde dei det nok, før dei fann på å bruke stokkane. 'Thresher' tyder både nymotens maskina av 150 år sidan, personen som brukar denne maskina og personen som gjorde jobben før maskina vart oppfunne.T.o.m. 'threshold' (dørstokk) er i slekt. Der trår me (over).Alt saman fascinerande. Takk for hjelpa, på alle måtar.--Nina Beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmarks

Og så tar vi med historien om en herfra som svingte tusten. I hine hårde tider var skattene slemme og flere her fra bygda ble valgt ut til å dra til København for å klage på skatten. Dei fikk foretrede for kongen og bar fram erendet, etterpå ble dei spurt hvordan dei likte kongen,han svarte da at kongen var ein gemeinslig kar men dronninga var som ein grå øyk/merr. Dette kom dronninga for øret og dei ble fastsett,dommen falt og han skulle duellere med dronninga sin fektermester- han fikk også velge våpen og valgte en tust. -Inn kom fektermesteren med sin blanke sabel og fikk se denne bonde fra Norge som dinglet med tusten over skulderen,fektermesteren lo og gjorde ett utfall-så svingte den Norske bonde tusten og slo av begge leggbeina på den kaute fektemester og sa at tåler du ett slag till så er det deg vel undt og gav han ett i skallen så heilen drefsa utover marka. I tumulten som oppstod da fekk Nordmennene flykte. Og skattene er jo besunget-hårde tider har vi døyet-osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N B Macdonald

The word thrash is also a form of the word thresh. We would say that that Norwegian gave that Dane a thrashing.Svenskevitsar neste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.