Gå til innhold
Arkivverket

[#10085] Gården Rambloe i MT 1701 for Røros


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Knut Bryn som har digitalisert manntallet, anfører at det kunne foreligge en forbytning av gårds- og etternavn. Jeg har relativt lenge visst at Ryen er det riktige etternavn. Peder Jonsen Ryen som bodde på Rambloe i 1701, var sønn av Jon Hendrichsen Ryen og en bror av Hendrick Jonsen på Setteråsen.Jeg nærmest 'snublet' over Rambloe i Rørosboka da jeg lette etter noe annet. Rambloe var et eldre navn på Strømmelia (Rørosboka bind 3, side 437). I 1654 festet Ole Tarildsen en vold som ble kalt Rambloe. Denne ble i 1690 overtatt av hyttskriver Rasmus Schjelderup. Da han døde i 1696, ble stedet solgt til Peder Jonsen Ryen son vel bodde her frem til død i 1713. Han hadde før bodd i hus 144 på Flanderborg.Men jeg lurer fortsatt på hvorfor stedet ble kalt Rambloe. Den opprinnelig setervollen kunne vel ha sitt navn etter gården Rambloe i Holtålen. Denne tror jeg i 1666 er å finne under navnet Ramnum eller er dette Rambloe i Røros fra 1701? Brukeren heter Ole og har en sønn Israel. (Det finnes en Israel Ramnum i relativt passende alder på Røros i 1701!)Rørosboka bekrefter at også navnet Ramnum er brukt om stedet, og jeg har sett i kirkebøkene at etternavnet finnes fra 1727 og utover.Til slutt vil jeg tilføye at en gård i Holtålen heter Ramboe i 1801. Oluf Rygh bekrefter at gården heter Rambloe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk for informasjonen, Astrid. Min kommentar var utelukkende basert på det faktum at Ryen er et velkjent gårdsnavn i Røros mens en gård i Holtålen heter Ramblo. Jeg fant ikke sistnevnte gårdsnavn i Røros, og dine opplysninger er jo derfor meget nyttige. En ny versjon av manntallet vil nok dukke opp om ikke lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.