Gå til innhold
Arkivverket

[#10100] Bygdebok for Myking i Lindås.


Gjest Bernhard Reknes
 Del

Recommended Posts

Gjest Bernhard Reknes

Er det noen som har en bygdebok fra Myking i Lindås i Nord Hordaland ? Jeg leter etter en Johannes ?sen Qvamme (Kvamme) (1716-1756). Finner bare noe om han i digitalarkivet under gravlagte i Lindås. Ellers finner jeg Ingen Johannes født i 1716 tilhørende Kvamme gård. Eneste Johannes fra Myking døpt i 1716 er fra Myking gård. Er jeg helt på jordet ? Ønsker å vite hvem far og mor til Joh. var og hvor de eventuelt bodde. Pleeeease !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Hauge

Det er fleire Qvamme (Kvamme) i Nordhordland. 1. Kvamme (Øvre og nedre) i tidlegare Alversund. 2. Kvamme i Masfjorden. 3. Kvamme i Lindås, Myking sokn,(ei stund under Hosanger.) inderst i Hindnesfjorden. G.nr 19. 4. Hodnekvam,g.nr 39, som er skrive på ymse måtar opp gjennom tidene. Qvame t.d Eg kan ikkje finna nokon Johannes f.1716, men på Hodnekvam b.nr er det i 1749 ei enkja Marta Nilsdtr. som giftar seg med Johannes Olson Fammestad f. 1718, d. 1792. Denne Johannes giftar seg to gonger til. På Myking finn eg ingen Johannes som er fødd 1718, eller der rundt. Har du fleire opplysningar rundt denne Johannes som du søkjer? Linkar heiter det vel no? Ta gjerne kontakt dersom du meinar det var i Myking sokna han var i frå. Det er andre som veit meir enn eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

... i tillegg er det jo Kvamme i Arna. Arna er no ein bydel i Bergen, men før Arna eit sokn i gamle Haus prestegjeld & kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernhard Reknes

I opplysningene rundt dåpen for sønnen til Johannes(1716) som også het Johannes(1745) står det at mors og fars gårdsnavn var Qvames (post 3969 - døpte i Lindås 1699-1764). Deretter finner jeg opplysninger om en Johannes som døde 1. søndag i faste 1756. Det står skrevet at han ble 40 år og hørte til gården 'Qvamme' i Møching (post 1168 - Døde i Lindås 1740-1801). Dette stemmer med at første Johannes må være født i 1716. Samme år står det skrevet i Masfjordboken at ei Anna Hansd. Kvamme med barn Johannes(1745) gifter seg med Daniel Iversen Reknes fra Reknes Gård i Masfjorden. Det står spesifisert at Anna antakeligvis må komme fra Kvamme i Myking i og med at forfatteren ikke finner noe på henne under Kvamme i Masfjorden.Den eneste personen med navn Johannes som blir døpt i 1716 er Johannes Andersen Æfraasis den 12. juli. Æfraasis er såvidt jeg forstår Øverås i dag ? Hvor ligger Øverås og hvilken bygdebok skal man så lete i ?Kan du finne denne Johannes på Kvamme som ble bare 40 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernhard Reknes

Olav Hauge, kanskje du kan sjekke opp denne Johannes Andersen Æfraasis (Øvreås/Øvrås) født 1716 for meg og se om han eventuelt gifter seg på nytt eller har/får noen forbindelse med Qvames (Kvamme gård)på noe tidspunkt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norvald Halland

Bygdebok for Myking (med tilleggshefte)er til salgs i Sparebank 1 Vest, Lindås. Pris kr. 290,- + sendingskostnader. Dersom du ønskjer å kjøpa kan du ta kontakt med meg på tlf. 56 34 28 32, el. Steinar Danielsen på tlf. 56 34 36 05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.