Gå til innhold
Arkivverket

[#10103] Drammen - gårdsnummer


Gjest Turid Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Christiansen

I folketellingen for Drammen 1865 finner jeg mine tippoldeforeldre:Abraham Hansen og hans kone Helge Pedersdatter. De har barna Petter, Karen, Andrine, Hans, Trine Elise og Julie Anette Helmine. Det er ikke oppgitt noen gateadresse, bare gårdsnummer 386f.Jeg skulle gjerne ha visst hva gårdsnummer 386f står for, og hvor i Drammen dette var. Er det noen som har greie på dette og kan hjelpe meg ?Vennlig hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det oppgitte gårdsnummeret er nok et matrikkelnummer, og gatenavnet vil trolig gå frem av de yngre panteregistrene for Drammen på 1800-tallet (i de eldre er det bare nummer og ikke gatenavn, så vidt jeg husker). Du vil også kunne få en rask oversikt i de bøkene som er inngangen til folketellingen 1891 og som står på Riksarkivets lesesal. Der står både matrikkelnr. og gatenavn. Uansett: Dette er i Bragernes.Jeg har bladd meg litt fremover og bakover i 1865-tellingen, og noen steder står det gatenavn, andre steder ikke, og det kan se ut til at samme nummer kan ha ulikt gatenavn.385 Gjedergaden 386 Michlet Byen 386 k Misheletbyen kaldet 386 l Mislet Byen 386 o Misielet Byn 386 q Mislet Byen 386 t Baggaden 386 u Mislet Byen 387a GjethergadenDet er stor sjanse for at det var et sted som ble kalt 'Micheletbyen', men det høres ikke ut som navnet på en gate - kanskje en del av Bakgaten hadde dette navnet? Noen Drammensere med lokalkunnskap som kan komme på banen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Iflg- Drammen Byleksikon av Per Otto Borgen: 'Michelet, Johan Wilhelm (1805-1891). Veiinspektør og overtollbejent. Født i Trøgstad, veiinspektør i Lier, Røyken og Hurum 1850, fra1852 også i Drammen, overtollbetjent i Drammen 1856 -71, flyttet 1871 til Oslo. Eier av Brandtenborg, kjøpte senere løkkene mellom ovre del av Gjetergaten og Peder Buchs gate og utparsellerte dem til tomter for arbeidere. Strøket gikk lenge under navnet 'Micheletbyen' og formannskapet foreslo i 1866, mens Michelet ennå bodde i Drammen, å kalle øvre del av Sundgaden for Micheletgaden. Tok initiativet til å arrangere skirenn på Brandtenborgjordene og var en av flere som lærte Drammenserne å gå på ski.' For egen regning kan jeg legge til at området som beskrives ligger rett bak Drammen tinghus og gamle politistasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei og takk for opplysningene.Det var fint å få vite hvor i Drammen de bodde. Det er jo mest villaer i strøket nå. I 1865 bodde det 32 mennesker i dette huset, så det måtte jo ha være litt størrelse på det.Hvilket år var bybrannen i Drammen?Jeg savner folketellingen for 1875 for Drammen for å finne ut om de fortsatt bodde der da.Vennlig hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Den store bybrannen var 12 -13 juli 1866. Den startet i et lite hus som lå i det som idag er Drammens Park, nedenfor sykehuset. (Ser en godt etter ligger det en minnestein der). Den tok med seg Bragernes kirke hvor Jørgen Moe var prest, tårnet sto rett foran inngangen til dagens Drammen Teater og fortsatte langt ned på Brakerøya. 388 bolighus gikk med og over 5000 mennesker ble husville

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

Hei.Som Tore Næss skriver var den store bybrannen i 1866. Det brant ned til Barkerøya, omtrent ned til der hvor Osram fabrikken ligger idag. Det har vært flere andre store bybranner i Drammen,men man tenker som regel på brann i 1866.Hilsen Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Takk for svar til alle. Er det noen som har gode kunnskaper om Drammen og kan fortelle meg om bygningen som sto på eiendommen 386f brant opp i 1866. Hvis bygningen lå i Gjetergaten eller der om kring, kan det jo være at den slapp unnå. Gjetergaten, Sundgaten og Peter Buchsgt. går jo et stykke opp i Bragernesåsen.Vennlig hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Du kunne jo prøve å kontakte lokalhistoriker og redaktør av det lokalhistoriske tidsskriftet 'Rundt om Drammen'; Jo. Sellæg. Siden hans e-postadresse står i tidsskriftet tar jeg sjansen på at det er OK å gjenta den her: jo@sellaeg.noHilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Tore. Jeg gjorde som du sa og kontaktet Jo Sellæg og fikk svar med en gang.Gnr. 386f lå på hjørnet av dagens Engene og Gjetergaten. Huset brant ned under bybrannen i 1966. Huset som ble gjenreist på tomten fikk adressen Engene 37. Dette huset ble nylig revet.Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.