Gå til innhold
Arkivverket

[#10105] Hjelp! Gården Johnsrud i Eidsberg og Loftsrud i Askim


Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg trenger hjelp til å finne ut hvor i Eidsberg bygdebok Johnsrudpladsen under Taagerud skoledistrikt er. Har nå lett i alle bindene, men kan ikke finne denne gården. Noen som vet noe?Jeg trenger også hjelp til å finne ut hvor Loftsrud i Askim er. Har også der alle bygdebøkene, men kan ikke finne dette stedet. Noen som vet noe her også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg vet om gnr og bnr på den gården, men bind IV slutter på gnr. 95 så det var det ikke så stor hjelp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Takk skal du ha, den husket jeg ikke på. Problemet er fortsatt at bygdeboka går bare til gnr. 95, og der står ikke noe om gårdsnummer 96.Det jeg er ute etter er hvem som er far til Emil Andreassen Johnsrud f. 23.10.1883 i Eidsberg. Jeg mener far er Andreas Jenssen, men jeg får ikke dette helt bekreftet, samt at jeg vet ei heller hvem som er mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Stein Eriksen

Hei Solfrid.Jeg har en bekjent som er etterkommer av Andreas Jensen, og har mye informasjon om etterkommerne til Andreas.Har du fått løst problemet ditt ?MvhStein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Sier dette deg noe ?Andreas Jenssen Johnsrud #69 f. 11 jun 1841 d. 23 aug 1922 g. 28 feb 1872 Thorine Marie Andreasdtr. #70 f. 11 nov 1845Barn:Johan Andresen #23 f. 23 mars 1881 d. 27 okt 1946 g. 07 sep 1909 Anna Sofie Espelund #22 f. 12 aug 1887 d. 23 juni 1948Karl Andreassen #8716 Peder Andreassen Johnsrud #9197 f. 1877 Caroline Jensen Høie #6584 f. 12 aug 1871 d. 30 juli 1872 Karen Helen Jensen Høie #6585 f. 17 aug 1873 d. 15 juni 1956 Johanne Marie Jensen Høie #6583 f. 21 juli 1875 d. 26 des 1955 Nils Olaf Jensen Høie #6586 f. 16 sept 1877 d. 08 mai 1924 Clara Lovise Jensen #6575 f. 02 okt 1884 d. 21 okt 1968 Alvilde Marie Jensen Høie #6576 f. 17 feb 1887 d. 21 apr 1888 Alvilde Marie Jensen Høie #6578 f. 06 aug 1889 d. 09 aug 1894 Johanne Jensine Olefine Jensen Høie #6579 f. 18 aug 1893 d. 24 aug 1968 Alvilde Marie Jensen Høie #6580 f. 29 aug 1895 d. 15 nov 1903 Rolf Adelsten Jensen Høie #6581 f. 30 nov 1899 d. 21 okt 1972 Ninni Frederikke Jensen #6577 f. 22 juni 1903. d. 19 jan 1975Jeg finner ingen Emil blandt barna til Andreas.MvhStein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Kjempeflott, jeg har funnet foreldrene og de fleste barna, men ikke ektefeller. Emil ble født 23.10.1883 og ble gift 2 ganger, han ble skilt første gang tidlig fordi hans kone visstnok skulle ha vært utro(jeg vet ikke hennes navn eller når). Han ble senere gift med min oldemor. Jeg vil gjerne ha all informasjon som du har om denne familien, og evt. kontakt med etterkommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg har gått nærmere over oversikten med barn som du sendte meg, og lurer på om dette er noe du har fått fra etterkommeren til Andreas eller om du har funnet disse i kirkebøkene, for jeg har ikke funnet så mange barn. F.eks.så lever ikke Thorine i 1900 folketellingen fordi Andreas var da allerede blitt enkemann. Samt hvor kommer Høie navnet inn, Andreas bodde i 1900 folketellingen på Jonsrud gård. Kan Thorine ha dødd tidlig i barsel og Andreas giftet seg oppigjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei igjen!Jeg fant frem et dåpsnotat for deg en gang (jf. innlegg 10269). Har du sett på dette i original selv? Som jeg sa da finner du der noen referanser, og jeg tror nok at de muligens kan hjelpe deg videre.Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Marius: ja jeg har vært på Riksarkivet i oslo og funnet masse opplysninger om denne familien, og dåpsnotatet du ga meg ga løsningen på familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Jo... men klarte du å lese anmerkningene om attester hit og dit? Tror nemlig løsningen på skilsmissetidspukt med videre kan ligge der!Vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Marius: Jeg fant ingen anmerkninger om attester jeg, har du den oversikten? Hvis ikke så må jeg ta meg en ny tur på Riksarkivet og se i original, for det stod ikke noe i mikrofish kortene som jeg leste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Hei Solfrid.Disse opplysningene har fått oversendt fra en av etterkommerne til Andreas. Jeg har ikke sjekket disse opplysningene opp mot noen kirkebøker. Andreas' bror, Jens, er min tipolderfar, så det ligger foreløbig litt på ' sidelinjen ' for meg.Sender du meg en mail, kan jeg sende deg hele filen, samt mailadressen til etterkommeren.stein.eriksen@jbv.noMvhStein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

God formidag!Det er bare mikrokort jeg har sett på også. De skal jo være identiske med originalkilden da, såfremt ikke selve filmingen har redusert lesbarheten el.l.Jeg har muligens ikke gjemt lappen min lenger, men mener helt bestemt at det stod anmerket i dåpsnotatet (eller kanskje konfirmasjonen?) noe om at attester var sendt slik og slik. Antydet vel det allerede i svaret til deg den gang. Dessverre klarte jeg ikke å lese alt husker jeg. Tror det var noe med attester til politi etc., og det kunne jo kanskje henge sammen med skilsmissen?Har dessverre ikke mulighet til å sjekke igjen akkurat nå (har isjas og eksamen), men er du på arkivet kan du jo bestille opp protokollen i original og se om lesbarheten eventuelt øker da.Lykke til! Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Marianne Huuse

Hei Solfrid, lenge siden ditt innlegg, men jeg tenkte at jeg kunne skrive likevel. Ser på svaret du fikk fra Stein Eriksen (nr. 9), og vil bare si at alle navnene der ikke er barna til Andreas, men det har du vel kanskje skjønt. F.eks. er Caroline Jensen Høie #6584 f. 12 aug 1871 d. 30 juli 1872, datter av Andreas Jensens bror Ole Jensen, f. 1844, og hans hustru Gunhild Marie Nilsdtr. Jeg sender med noen opplysninger om Andreas Jensen (fra manus til bind V av gårds- og slektshistorien for Eidsberg, som ble utgitt i 2003): I folketellingene i 1891 og 1900 er Jonsrudplass fremdeles med. I 1900 bodde det fire personer der. Husfaren het Andreas Jensen Jonsrudplass. Han var sønn av Jens Hansen Svartebekk, og dermed bror til Johan Jensen på Jonsrud. Andreas og hans familie hadde tidligere bodd på Myrvoll. Andreas var nå lensearbeider og enkemann, og bodde på plassen sammen med tre av sine sønner. Karl Johan var murer, og var ofte i Sarpsborg. Peder var gråstensmurer og Johan var tømmermann. Johan var midlertidig bosatt på Dueholen i Varteig. Andreas Jensens kone Thorine Maria var datter til Andreas Johannesen Vesterbyplass. Andreas Jensen Svartebekk/Jonsrudplass, f. 1841, g.m. Thorine Maria Andreasdtr., f. 1845 på Klevenplass, død 1885 på Jonsrudbråten (viet 1872) Barn: Carl Johan Andreassen, f. 1871 på Svartebekk, murer, Ole Anthon Andreassen, f. 1873 på Svartebekk, Jens August Andreassen, f. 1875 på Myrvoll, snekker, Peder Olaf Andreassen, f. 1877 på Myrvoll, murer, Emma Mathilde Andreasdtr., f. 1879 på Teig, død 1879 på Teig, Johan Andreassen, f. 1881 på Teig, tømmermann, Emil Andreassen, f. 1883 på Jonsrudplass, Anne Marie Andreasdtr., f. 1885 på Jonsrudplass. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rønnaug Wergeland Krog

Beklager, siste innlegg (nr. 19) var ikke fra Marianne Huuse, men fra Rønnaug Wergeland Krog, Askim. Marianne hadde bare fått bruke skanner og PC her hos meg til å legge ut et annet debattinnlegg. Glemte å logge av. Beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.