Gå til innhold
Arkivverket

[#10108] Voss kirkebok


Gjest Bente Aaris
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Aaris

Jon Stephensen Grevle og Guro Olsdatter Bøe ble viet 29 oktober 1765 iflg. Voss kirkebok. Er det mulighet å få set etter denne vielsen om det er notert forlovere, og om parret fikk barn døpt der i perioden 1765-1780.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Paret ble trolovet Fest. Mich. 1765, og forlovere var Knud Bakkethun og Ole Hylle. En database med døpte i Voss er under arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe-Johanne Wågenes

har sett fra 1765 til 1769 og fant følgende barn:Stephen Bøe i Bøerott: døpt Fest Grat Act 1766 og begravet Dom Judica 1766 Bøe 7 uger gammel.Christie Mit Bære: døpt Dom 16 p Trin 1767Stephen Store Skiple: døpt Fest Michi 1769. Da var faren husmann på Store Skiple.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Tusen hjertlig takk Renathe-Johanne, det var ant.den bekreftelse vi manglet.Lurer nå bare på om foreldrenes (evt.faderens navn) var nevnt ved dåpene (kan vi være sikre på det er dem), og om der var faddere. Har for tiden på hjemlån det bind av 'Vossaboka' med Store Skiple,ingen Joen Stephensen er omtalt der under husmenn, men det skrives at der har vært flere. Hva mon Mit Bære betyr (Christies dåp)? Var det normalt at de ble konf. så sent 20 år gml.?(Christie i 1787 og Stephen i 1790 i Hamre).Takker så meget for svar.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe-Johanne Wågenes

Det var ikke uvanlig at de var 20 år ved konfirmasjon.Ved alle 3 dåpene stod det Jon Stephensen som far. Jeg har sjekket vigde på Voss, og ingen andre Jon Stephensen er gift før disse dåpene som kan være en aktuell barnefar.Det er tydelig at de har vandret litt rundt, ikke uvanlig på Voss der det var mye folk og liten plass, derfor ser vi at veldig mange velger å flytte fra Voss. Hadde stor utvandring til Amerika.Stephen 1766 faddere: Siur Bør, Tosten Soue, Nils Knuds. BAkkethun, Christie Bør, Marite Henricsd. Rykke.Christie 1767 faddere: Lars St. Hægg, Nils Stephens. Grevle, Brite Mitbære, Ragnilde Olsd. Bøe, Marite Stephensd. Grevle (disse faderen er jo veldig interessante da du har 2 med stephensen som etternavn + at du kan se at forbindelsen til Bøe fortsatt er der)Stephen 1769 faddere: Mons Bøe, Torkild Larsen Hmd: paa Bære, Jon Mikelsøn Skiple, Brite øv: Rykke, Herborre Skiple. (igjen ser du at det er forbindelse med Bøe)Jeg holder på å registrere døpte på Voss fra 1752 til 1774. Nærmere spørsmål bør du rette til meg direkte, da det egentlig er sjeldent jeg er inne på dette forum, men din forespørsel var jeg blitt informert om at den lå her.rjwaagenes@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Jon Steffason Grevle f. 1747. Foreldre : Steffa Mikkjelson, Grevle, f. 1702, d. 1762 og Kristi Olavsdotter d. 1762 Vossaboki b.II s. 340.Guro Olavsdotter, Bø f. 1743 Foreldre : Olav Monsson Rykkje og Abelone Tormodsdotter Bø. Vossaboki b.III s. 178.Garden Rykke finner du også i b.III s.66.MVH . Britt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Mange tusen hjertlig takk for svarene, det er nok ikke tvil om at det er vores Jon og Guri, der flyttet fra Voss med barna og blev gårdmand på Håtuft Holsnøy, og brikkerne begynner å falle på plass.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.