Gå til innhold
Arkivverket

[#10109] Laila N.Christiansen kan du hjelpe meg ?


Gjest Britt Ringstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Ringstad

Hei Laila ! Kan du vøre så snill og hjelpe meg med en sak ?Dette gjelder en sak som jeg har lagt ut før om personene olav og sønen Adolf Brun som jeg skal hjelpe en Dansk person som stammer fra disse. Olaf har jeg nå funnet på emigranter, han utvandret i mai 1903 til Boston 75 år gammel, med båten Montebello. Sønnen Adolf M/fam har jeg fortsatt ikke funnet, han var Dyrlege i Stange i 1900, han er gift med Amalie, har barna Oluf f.1906, Ricard f.1908, Wilhelmine f. 1913. Her stopper alle spor ! Mulig sønnen Adolf /fam.utvandret etter sin far til USA ? Mitt spørsmål er, kan du se om Olaf døde i USA ? Kan du også se om resten av familien utvandret ?M.V.H britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Kan det være den Adolf Bruun f.1874 på Elverum,dyrlege ,boende i Kristiania i Christian den 4des Gade 15 ? I så fall står han oppført som ugift i 1900 tellingen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej, Vet ej vad som är diskuterat om den här Brun-familjen innan, men yrket dyrelege (djurläkare) och namnet Brun får mig att associera till en resandesläkt Brun som före kommer i Anbytarforum under; Etniska grupper: Resande (tattare). Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Finner ikke Adolf som emigrert. Og, har ikke mulighet til å finne Olav uten å vite hvor han bosatte seg. Han levde ikke i 1920-tellingen (det er jo ikke så rart).Jeg foreslår en henvendelse til Oslo Byarkiv for å se om hr. Brun fortsatte å bo i Oslo by.Har du flere opplysninger? Hva vet den danske personen? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei til alle som har svart, og tusen takk for hjelp !Har hatt kontakt med Danmark. Olaf Brun f.1828 i Elverum, garver på terningen fra ca.1860 til slutten av 1800 tallet.Folketelling 1900 bor Olaf i Vang som enkemann,sedvanlig bosted Løten.Vår Danske venn stammer fra Olaf`s bestemor,hennes bror utvandret til Danmark i 1870Olaf har en datter som heter Andrine f.21.12 1876, hun utvandret til USA, og ble gift der Karnsje derfor Olaf reiste etter i 1903 som 75 år for å komme til sin datter? Ved utreise står det bopel Elverum.Mulig hun bor i Boston området.Stemmer at sønnen Adolf bor i Oslo i 1900 som Dyrlege.Men i 1904 bor Adolf i Stange, og er gift med Amalie f.1872 Petersen. Barn : Oluf Øivind f.31.5.1906 Richard Wohl f.17.5.1908 Wilhelmine Katrine f.21.7.1913 Ved alle barns dåp er han dyrlege og bor i Stange.Der slutter alle spor.Er veldig takknemelig for all hjelp. Skal videreføre det til min Danske venn.M.V.H Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen, Britt! Jeg greier ikke å finne ut noe mer. Har du peiling på hva Andrine ble gift?En annen ting, har du sett etter om ungene i Stange ble konfirmert der? Kirkebøkene for Stange er filmet langt inn i ny tid (konf. til 1935!) og kan i hvertfall fortelle om familien bodde der eller ikke da! En telefon til Gravferdsetaten der oppe kan jo fortelle deg om noen av dem døde der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei laila !Tusen takk for svar, beklager at jeg ikke har fått takket deg før,men min maskin har desverre kræsjet!Hva mener du med Gravferdsetaten ? Er det Stange Kirkekontor du mener ?Er det forsatt noen som skulle vite noe om denne familie er jeg takknemelig.Niels kommer til Norge helgen 20 September.M.V.H Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ja, f.eks. i Stange. Men, du må først finne eksakte fødselsdatoer.Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg med de opplysningene du har nå! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei Laila !Tusen takk for svar. Jeg skal kontakte Stange Kirkekontor i morgen, da jeg får svar skal jeg gi deg tilbakemelding om dette. Du er veldig flink til å svare alle, derfor trenger du tilbakesvar om gåten er løst.M.V.H Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest britt ringstad

Hei Laila !!Her kommer det litt nytt, karnsje du nå klarer å hjelpe meg litt ?Adolf Brun M/familie flyttet til Oslo.De bodde nær Bjerkebannen V/Sinsen.Sønnen Ricard f 1908 jobbet i en farvehandel ved Grensen.Så det tyder på at Adolf døde i Oslo.Klarer du å finne noe mer ut av dette ??M.V.HBritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Igjen anbefaler jeg å ringe gravferdsetaten i Oslo, noen ganger er de veldig hjelpsomme, andre ganger ikke. Dersom det er noen som har vært villige til å betale for graven, kan den eksistere enda. Du bør ha fødselsdatoen klar når du ringer.Gravferdsetaten har database for alle gravlunder og kirkegårder i Oslo, så det skal ikke være nødvendig å vite hvor han ble gravlagt. Problemet er at hvis graven er slettet, blir også han slettet!.... Fant forresten Andrine når hun dro 1896 til Concord, Mass. Hun dro sammen med John Mikkelsen og Simon Olsen. Er det kjente? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei Laila !Tusen takk for alt du hjelper meg med.Har ikke fått sjekket med gravferdsetaten i Oslo enda, men skal gjøre det i morgen.Det var ikke Boston Andrine utvandret til ? De 2 hun reiset med har jeg ikke fått sjekket ut.Er det noen som bodde rundt Bjerkebanen som kjenner til denne familie ??M.V.H Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt ringstad

Hei igjen Laila !Du er kjempeflink, tusen takk for svar.Det stemmer dette er Andrine som vi leter etter !Er det mulig å finne hvor det ble av henne i USA, er det karnsje etterkommere etter henne ?Gleder meg til å gi vår Danske venn all denne beskjed, han kommer hit til Norge helgen 20 - 21 22 September. Gleder meg også til å publisere ditt navn til han å si for flink du er.Ble for sein til å ringe Gravferdsetaten i dag, skal ringe i morgen.M.V.H Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hei - bare undrer meg litt: det finnes jo personer med etternavn/mellomnavn Bruun i telefonkatalogen for Stange/Tangen, her du prøvd å kontakte dem?Bruun Einar 2337 Tangen 976 39 574 -- 62 58 23 19Edvardsen Alf Bruun 2312 Ottestad 62 57 65 66Edvardsen Ole Jørgen Bruun 2312 Ottestad 930 14 775Edvardsen Øyvind Bruun 2335 Stange 959 46 231Gullsmed Bruun 2335 Stange 62 57 11 20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei Per !Tusen takk for svar !Har ringt alle disse navn, og snakket med dem, men desverre ingen stammer ut fra den familie jeg leter etter.Tror denne familie brukte kun en u i sitt etternavn - Brun.Skulle du komme borti dette etternavnet rundt Oslo håper jeg på en tilbakemelding.M.V.H Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jeg bor selv ved Bjerkebanen, men ... Men en ting lurer jeg på 'Sønnen Ricard f 1908 jobbet i en farvehandel ved Grensen.' Mener du i Grensen i sentrum, eller mente du å skrive på Grefsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og, henger meg på Per Håkon, når jobbet RIcard i Gre(f)nsen? Tror de fleste av dine spørsmål kan bli besvart ved en tur til BYarkivet, og noen oppslag i adressebøker og folketellinger! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei Laila & Per !Tusen tusen takk for at Dere begge hjelper meg forsatt !!!!!Har i dag vært i kontakt både med Gravferdsetaten og Byarkivet, de jeg var i kontakt med der var veldig koselige og snille.Begge etatene ringte meg tilbake, men kunne desverre ikke finne Adolf som død i Oslo og Aker.Opplysningene jeg har fått fra Stange var at Richard jobbet i en Farveforetnig/Fargehandel ved Grensen.Adolf var også med i et mannskor i Stange.Den jeg har vært i kontakt med i Stange, opplyste at foreldrene hadde hatt kontakt med Brun etter at de hadde flytt til Oslo. Men De viste ikke mer for kontakten ble borte etter at foreldrene døde.Er forsatt takknemmelig for svar !M.V.H Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Kunne byarkivet fortelle noe annet? (enn at Adolf ikke døde i Oslo, mener jeg) så de etter ham i folketellingene? Adressebøkene? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Du har ennå ikke lagt deg, Laila? Et skudd i blinde, kanskje, men jeg gjorde søk på postadressene 0570 - 0590 i DAGENS katalog, og fant kun to Brun'er i området: Jan Brun i Martin Borrebekkens vei 45, 0584 Oslo, t. 21 90 59 92, og Harald Brun, Nordalveien 74 0584 Oslo tel 930 41 537. Førstemann er ikke så langt fra Bjerke. Det KAN jo hende at en Brun har blitt boende i området... Som sagt, skudd i blinde, men det hender de treffer noe. Ellers er vel kanskje gamle adressekataloger og SKATTELISTER det greieste her, når gravferdsetaten ikke kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Glemte å nevne at jeg så etter Richard (el.l.) Brun i adressekatalogen for Oslo fra 1978 (den eldste jeg har hjemme) uten å finne ham. Men jeg fant en annen ting: Lars Brun, stasjonsformann på Alna, Nordalveien 74. Han fant jeg ikke i 2002, men han er på samme adresse som Harald Brun (forrige innlegg), og NV74 ligger rett øst for Bjerkebanen. Jeg tror derfor du skal ta en telefon til herr Harald Brun! Tel 930 41 537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.